Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK

Den bra nyheten är att Lantmäteriet nu också erbjuder sjökort för nedladdning, dock i RIKformat vilket är lite lustigt på sjön. Alla specialer finns inte med än. Bra alternativ till BSB plus att man kan välj sina områden själv.

Den dåliga nyheten är att markeringsverktyget trasslar enormt mycket. Rätt vad det är förminskas det eller hoppar omkring. Jag gav upp efter en halvtimme. Är det någon som kommit på hur man beter sig för att få den interaktiva processen att fungara??

Vilket pris

Hej Jonas
Jag lyckades till slut markera en yta motsvarande sjökort 925 i skala 1:50 000, mina hemmavatten. Priset var 1,19 kr/ km2 vilket gav ett pris på över 2 000 kr för ett enda sjökort. Dessutom i RT 90, vi gick över till WGS 84 1996 på pappersjökorten. Vem köper dessa sjökort?
Hälsningar Ove

Tja, jag tog nya friska tag och lyckades markera ett litet sjökort över hemmavatten och ladda ned det efter köp. Kortet ser väldigt bra ut men saknar som står i det finstilta på LMs sida alla gradmarkeringar. Om man laminerar dem kan de bli trevliga bordsunderlägg:) Lantmäteriet avstår från att lämna motiv till avsteget från WGS84 och Sjöfartsverket ståtar med sin logga i markeringsrutan.

Jag gjorde återigen tabben att associera dataformatet RIK med rikets nät, ursäkta. Men visst går RT90-korten att använda, om man ställer GPSen rätt och inte behöver ge sin position till andra sjöfarande.

Den som vill ha sjövärdiga kort får väl vänta på BSB. De kommer i april-maj enligt besked från Soltek.

Hej Gunnar
Visst är DLS prisvärt och SXK, som varit med och lämnat information om gästhamnar, bojar mm, säljer det billigare, 1090 kr för ostkusten ”Ystad – Arholma” och 950 kr för västkusten ”Strömstad – Åhus”. Ännu lägre priser har funnits på båtmässor. Ostkusten är nytt för säsongen, västkusten är från våren 2004. Nu får jag också tillfälle att tala i egen sak. Vi i SXK västkustkretsen gör rättelser till Det Levande Sjökortet västkusten ”DLS 2” från Sjöfartsverkets UFS. Dessa rättelser finns att hämta på vår hemsida och uppdateras en gång per månad. Gällande rättelser från det att DLS 2 västkusten släpptes finns med. Rättelserna går även att testa i DLS ostkusten och några rättelser hamnar i sjökortet då sydkusten finns med i båda. Rättelserna importeras som ett nytt tema. Här är länken http://www.sxk.se/kretsar/vas/battekniska/dls_rattelser.html
Hälsningar Ove

Hej Jonas
Jag är inte säker på att jag fattat vad du menar men du kan använda rättelserna i Fugawi och OziExplorer och andra program där man kan länka en bild till en waypoint. Rättelserna är en bildfil (jpeg) oftast bara text men ibland även en sjökortsbit. Dessa är åtkomliga via DLS och går att använda som vilken bild som helst. Om det går att länka bilder till Fugawi PPC vet jag inte, har inte testat detta. Du får själv ta reda på vilka rättelser du behöver till dina sjökort och placera ut en waypoint och länka bilden dit. Detta är samma arbete som jag gör när jag gör temat, men finessen med DLS och dess tema är att när väl detta är gjort, kan temat användas i andra datorer med DLS genom att enkelt importera hela temat.
Hälsningar Ove

Min fraga var mer elementar. For att kunna anvanda kartan i ique eller annan PDA behover jag anvanda Fugawi. Jag antar att det inte gar att oppna det levande sjokortet i Fugawi. Ginge det vore resten OK.

Sitter i Italien pa internetcafe, finns inga prickar.

Vill ocksa namna att jag fick flera bra svar fran LM kundtjanst. De ska lagga in en forklaring till valet av RT90 for sjokort samt att de jobbar med markeringsinstrumentet for att det ska fungera bra. Ev redan klart.

Hej Jonas
Du har rätt, sjökorten i Det Levande Sjökortet går inte att använda i andra program eller i PPC.
Hälsningar Ove

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg