• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mareld i Sverige?

Hej!

Jag har letet en hel del efter information om mareld i Sverige men inte hittat mycket.

Jag skulle gärna vilja ha lite info om var man kan uppleva detta? Jag läste ngt om Väderöarna och "Grebbestad" och att det möjligen fanns däromkring. Är det så?

Jag bor i skåne; finns det platser där man kan uppleva mareld i Skåne?

Vilka andra platser finns det?

Jag vore mycket tacksam för information om detta!

Tack!

Mvh,

Kent
Skåne
 
Jag paddlade i mareld för två veckors sedan i de södra delarna av Göteborgs skärgård (mitt i natten, efter ett samtal om att jag precis blivit morbror till en välskapt pojk :-D ).

Min kollega simmade i mareld vid Askimsbadplats i Göteborg förra veckan.

Det sägs, overifierat, att det är mer mareld då det är vindstilla. Vet någon?

-p-
ps. Det finns också mareld, samt delfiner, i vattnet mellan Tanzania och Zanzibar. :-D
 
wagger; sa:
Vilka andra platser finns det?
För att förtydliga lite; jag tror inte bara det handlar om "var" utan också mycket om "när"... (Jag såg exempelvis inte ett spår av mareld i Gbg Södra Skärgård vid nattpaddling i söndags.)
 
Ja, visst finns det mareld

Mareld finns överallt där det kommer in friskt varmt Nordsjövatten, ibland långt in i Östersjön. Ljuset från mareld är svagt och syns inte förrän det är ordentligt mörkt, t ex sena augustikvällar, men kan då subjektivt upplevas som starkt.
Längs södra västkusten ligger ofta sött skitvatten från Östersjön i ett ytlager som följer kusten från Öresund upp till mellersta Bohuslän. Norr om Koster finns motsvarande fenomen från Glomma m fl norska avloppsdiken (det har blivit bättre senare år). Så besök gärna "Grebbestad" d v s kusten mellan Väderöarna och Koster, Sveriges renaste och saltaste vatten, långt mellan hus och vägbelysningar (=mörk natthimmel). All nödvändig infrastruktur för mareld på plats.
Mareldsgaranti efter ljumma västliga augustivindar.

/Lasse
 
Re: Re: Ja, visst finns det mareld

olle11; sa:
tr; sa:
Mareldsgaranti efter ljumma västliga augustivindar.
Det handlar inte alls om huruvida det är vågor eller ej (blåsigt eller lugnt)? -p-

Du borde plåga en zoolog i stället. Men jag får väl gissa.
Dom lyser när dom bli irriterade (eggade?), när det händer nånting. I zoologin brukar det handla om fortplantning har jag förstått. Om det blåser händer väl saker hela tiden, och det blir väl tjatigt efter några timmar om det bara är blåst (min gissning, plankton är väl inte helkorkade).
Vid lugnt väder tänder hela gänget när man smeker vattenytan med paddeln...

/Lasse
 
sunderlux; sa:
Nja, de börjar lysa för att skydda sig, förvirra rovdjuret som jagar dem.

Du har säkert rätt, skydd istället för fortplantning. En av grundinstinkterna.
Men i just detta fall blir väl resultatet ungefär densamma, tjatet hela eftermiddagen om att vargen kommer, leder till att förvirringslampan till sist inte orkar längre...

Men när sjöbrisen lägger sig till kvällen, så paddlar du ut och marelden är åter på topp!
 
Du kan hitta mareld lite varstans på västkusten. Särskilt under stilla Augustikvällar. I helgen var det någon form av algblommning av mareld i bohuslän. De var så många att man kunde se dem för blotta ögat även på dagen (altså man kunde se algen, inte det grönaktiga ljuset).

Prova på att nattdyka i bohuslän. Då kommer du garanterat se mareld...

/Daniel
 
Mareld är läckert

http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Farger.html#Biolum

http://www.vattenkikaren.gu.se/fakta/arter/algae/mikroalg/noctscin/noctsc.html

Mängden alger varierar starkt beroende på salthalt och närsalter samt temperatur.

Vid stora vågor har algerna redan laddat ur ljusblixtar så starkaste "videofenomenen" vid åror propellrar eller när du rör en hand under dykning etc ser man vid lugnt väder och mörker.

Bohuslän är ett säkrare kort än Kattegatt men man kan se mareld ända uppe i Kalmarsund. http://www2.ab.lst.se/infobalt/gamlrapp/rapp97/rapp0897.htm

Jag har upplevt det augusti tom november men kanske kan man se det även andra årstider?

Thure