Mantra-åkare hjälp mig med råd!

Tjena jag är en hyffsad avancerad åkare och jag har hört många superlativer och fastnat för Völkl Mantra.

Jag är 1.89 och undrar om jag ska gå på 184 eller 191cm.

(känns den kortare eller längre än sin riktiga längd??)

Vg. Hjälp mig med råd någon!!

Vh/Jocke

Det bästa är ju om du provåker den men jag hade helt klart gått på den längre av dem om du är en duktig åkare. Jag har provåkt 184 och tyckte den var trevlig men valde Dynastars pro rider i samma längd och upplever den som mindre plankig än Mantran. Är 174 cm själv. Sen beror det ju lite på åkstil och vad du tänkt åka men ofta tycker jag att många är för rädda för att gå upp i längd. En längre skida är ofta faktiskt mer lättåkt; stabilare i högre farter och bättre bärighet i lössnö.

Det bästa är ju om du provåker den men jag hade helt klart gått på den längre av dem om du är en duktig åkare. Jag har provåkt 184 och tyckte den var trevlig men valde Dynastars pro rider i samma längd och upplever den som mindre plankig än Mantran. Är 174 cm själv. Sen beror det ju lite på åkstil och vad du tänkt åka men ofta tycker jag att många är för rädda för att gå upp i längd. En längre skida är ofta faktiskt mer lättåkt; stabilare i högre farter och bättre bärighet i lössnö.

Tack för ditt svar!

Tjockleken...

Glöm inte att ta med vikten i beräkningen. Nu är ju inte mantran superstyv men tumregeln är bra teknik i kombination med muskler och tung vikt = längre skida. Sen spelar ju såklart åkstil och preferenser för var man åker in. Stora svängar i hög fart på stora fält = så stor skida som möjligt. Trixigt i skog och smala rännor = gå ner lite i längd. Oftast blir det ju någon form av kompromiss men tänk ändå till innan (kring var och hur du kommer åka mest) så är chansen större att det blir rätt.

Körde själv på 184 för att få en smidig skida och den blev mycket riktigt välDigt kvick. Men på bekostnad av bärighet och stabilitet. Jag flyttade därför bak bindningen några centimeter och den blev i mitt tycke bättre. (det är en väldigt mittmonterad skida om man kör efter anvisningarna) har sen återgått till längre skidor men som är lite mjukare som en annan typ av kompromiss och är för tillfället nöjd med den...

Lycka till!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg