många bäckar små...

För en fem dagars promenad kebnekaise södra ToR, vad skulle just du packa i ryggsäcken. Min lättviktare landar på en bit över 25kg utan mat och det känns som att jag borde kunna sålla bort en del...

Lätviktstrådar finns det snart lika många som sommaregn.
Ett praktiskt problem när man redan har en "tung"utrustning är att där kilona märks mest är i lättare hörnstenar och fundamenten. En begränsande faktor är ekonomin för den enskilde.
Men för den som är villig att investera en ny jordenruntresa är det hela rätt enkelt.

Jämför funktionsbitarna och hitta dina lättaste komponenter. Reducera bort dubletter och sök grejor med flera bruksfunktioner.
Pryljakt brukar vara roligt så njut.

Jörgen Johanssons bok är ett måste att läsa.
Ett nytt Excelark, en köksvåg med gramprecision och låt jakten börja! Sikta på under 17kg inklusive turens mat+för en dag. Dina dygnsmatpåsar har du nog reda på allaredan.

go tur

Låter som att en kilovåg räcker att börja med ;)

Jag tycker att i det här fallet, om nu grundpackningen ligger på 25 kg, räcker det att börja med Monsens tips på utrustningslista (Vildmarksboken), så försvinner tio kg utan stora åthävor. Sedan kan Jörgens bok användas för ytterligatre minskning om så önskas, men då krävs mycket nytt.

Raskesven

För en fem dagars promenad kebnekaise södra ToR, vad skulle just du packa i ryggsäcken. Min lättviktare landar på en bit över 25kg utan mat och det känns som att jag borde kunna sålla bort en del...

Det är mycket för blott 5 dagar. Har du kamera- eller fiskeutrustning? Vid en 8-dagars tur för några år sedan vägde min packning 17-18 kg. För fem dagar skulle jag ha maximalt 13-15 kg eller mindre beroende på terrängen och årstiden.

Du har nog som sagt många kilo att spara utan ny utrustning. Posta listan så kan vi trimma den här.

Som jämförelse vägde min Sarekpackning på tungpackningstiden inklusive mat för 6dagar runt 21kg. Utan nya prylar hade den kunnat trimmas med ca 2-3kg bara genom mer uttänkt mat/bränsle och mindre/lättare ombyte. 3pers tältet på 3kg delade vi på två.

Skulle jag sedan lagt en tusenlapp på ny utustning hade jag nog kunnat spara 1kg till (lättare kök, regnjacka t ex). Ny sovsäck skulle sparat ett kilo till, men det kostar 1500kr till.

Med lätta prylar hamnar jag nog kring 10kg idag. Kanske mer om fotoutrustning ska med.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Många bäckar små Lättpackning 9
Avslutat medlemskap Många bäckar små Lättpackning 27
Martin Fjäderlätt Man spar ju lika många kronor som gram! Lättpackning 110

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg