Måndagsexemplar eller falsk marknadsföring?

Jag beställde en EKA Swede 8 med svart handtag från CDON.

Kniven ser överalllt på nätet ut såhär på bild:
!swede8_black_unfolded.jpg

Jag fick hem denna (ursäkta den dåliga bildkvaiitén):
bild.jpg

Handtaget är ju helt annorlunda och loggan är skitfult stansad i handtaget! Har jag beställt en vara så ska den överensstämma med produktbilden, annars ska tillägg för avvikelser göras. Har dessutom ett par bekanta som också har beställt samma knivmodell och båda har fått det dom har beställt. Dessutom följde det även med en liten påse med bits för att justera skruvarna på handtaget. Det fick inte jag... Både CDON och EKA är kontaktade. :(

Bedrövligt. Jag köpte en EKA Swede 10 för ett tag sen på XXL. Fick dock inga bits men visste ju i och för sig vid tillfället inte att de skulle ingå. Hur som helst, jag tycker att du har blivit förd bakom ljuset. Det finns visserligen en variant av kniven tydligen, men det ska ju ändå vara den du såg på bilden:

http://www.woodland-ways.co.uk/buy-online-eka-swede-8-locking-knife-black-451.html

Tack för responsen fotografiskt! Vi får se om jag får något svar. Chattade först med CDON men fick till svar att jag bara kunde få hjälp om jag mailade mina klagomål till dom. Ärendet krävde att de var tvungna att kontakta leverantören och det kunde de inte göra via chatten...... Eeeh... ursäkta?!
CDON har inte ens något telefonnummer som man som konsument kan ringa. Det finns dock mail, chatt, sms och fax. Heja!... eller inte.

Skärmavbild 2012-11-01 kl. 17.58.28.jpg

"Som kund hos CDON.COM har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den."

"För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör."

"Som kund hos CDON.COM har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den."

"För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör."

Ja, jag lär ju skicka tillbaka den. Trist bara att det visade sig vara fel variant, både med tanke på priset och med tanke på förväntningarna. :( Jag måste dessutom själv bekosta returen!

Fast frågan är egentligen om jag måste bekosta ett fel som dom har gjort... Dom har ju faktiskt kört med någon slags falsk marknadsföring...

Senast ändrad:
Ja, jag lär ju skicka tillbaka den. Trist bara att det visade sig vara fel variant, både med tanke på priset och med tanke på förväntningarna. :( Jag måste dessutom själv bekosta returen!

Fast frågan är egentligen om jag måste bekosta ett fel som dom har gjort... Dom har ju faktiskt kört med någon slags falsk marknadsföring...

Enligt 16§ KKL är varan felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell.

Enligt 30§ KKL har du rätt till ersättning för skada som du lider genom att varan är felaktig.

Enligt 32§ KKL omfattar skadestånd ersättning för utgifter [...] på grund av [...] felet.

Med andra ord är det säljaren som ska stå för kostnaderna alternativt ersätta dig för dem.

Ja, det är skillnad på ångerrätten (som väl är lagstadgad till 14 dagar vid distansköp?) och reklamation (som det handlar om när det är fel på varan).

Det du skall göra är alltså att kontakta dem och tala om att du avser att reklamera varan eftersom den inte överensstämmer med bilden.

Nu är ditt foto lite otydligt, men även bladet ser ut att skilja sig från produktbilden och de EKA Swede 8 knivar jag sett tidigare. Undrar om du inte blivit pålurad en falsk kopia?? I så fall ytterst anmärkningsvärt från ett etablerat företag som CDON. Skall bli intressant att följa vad CDON och inte minst EKA svarar.

Innan vi hänger nån, surfa in på http://www.eka-knivar.se/en/products/2/hunting scrolla ner till EKA Swede 8, klicka på nästa sida bilden andra raden

bifogar även bilden här.

Jo, det är nog jag som har fel. Ser ut som om EKA ändrat designen på de svarta Swede 8 (till det sämre tycker jag). Däremot verkar Swede 10 ha kvar den tidigare designen.
I så fall återstår ångerrätt enligt distansköpslagen som alternativ. I ditt fall tycker jag du skall be CDON stå för returfrakten då varan inte motsvarar bilden på deras hemsida.

Jo, det är nog jag som har fel. Ser ut som om EKA ändrat designen på de svarta Swede 8 (till det sämre tycker jag). Däremot verkar Swede 10 ha kvar den tidigare designen.
I så fall återstår reklamation enligt distansköpslagen som alternativ.

EKA har blandat vilt mellan två olika designer på en och samma sida. Så jag tycker nog att EKA verkar vara den som strulat till det för alla andra inblandade. Nu hoppas man ju bara att de inser det och att CDON både hanterar dig rätt samt blir sjysst hanterade av EKA.

Den EKA-kniv som TS beställde är den som man fick fram genom samarbetet med amerikanska Outdoor Edge. Jag misstänker att det "nya" greppet egentligen är det gamla greppet, dvs som EKA hade planerat att lansera innan samarbetet med Outdoor Edge. Man säljer helt enkelt ut ett gammalt lager. Personligen tycker jag att detta grepp är bättre än Outdoor Edge-varianten.

Greppet på den nyare varianten påminner en hel del om det greppet som man tillverkade för Normark en gång i tiden. Frågan är således om inte dessa handtag helt enkelt inte kommit väl till pass.

~Paul~

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg