MALTODEXTRIN?

I viklen sportaffär som helst...

De två största på kolhydratdrycker är 100% maltodextrin. Maxim och Vitargo heter de två stora....


MVH
Cristoffer
 
Ett lite sent inlägg.

Maltodextrin kan du köpa billigt i affärer som säljer saker för öl-bryggning. Maltodextrin används för att öka denna svårjästa naturliga sockerart och på så sätt få mer "body" i ölet. Det är inte särskilt dyrt och betydligt billigare än i sportaffärer. Det säljs enkelt packeterat i plast eller papperspåsar.
Det finns också att köpa per postorder (ännu billigare) från Humlegården (41 kr/kg):
http://www.humle.se/

/Lennart
 
Det låter ju intressant med maltodextrin för 41 kr/kg. Är det någon som vet om man kan få tag i vassleprotein till ett bra pris? I så fall kan man ju själv blanda till en gainer till oslagbart pris!
 
maltodextrin?

En kort fråga: Är maltodextrin inte det samma som druvsocker(snabba glykogener) I så fall så innehåller väl inte vitargo och maxim 100% av denna form av socker. Är jag helt ute och cyklar här så rätta mig gärna.

/Henrik
 
maltodextrin & druvsocker

Druvsocker, eller dextros alt. glukos som är de kemiska beteckningarna, är inte detsamma som maltodextrin. Mina erfarenheter av detta är tyvärr vare sig från fysiologin eller kemin utan från hembryggning av öl, men den grundläggande kemin är ju i stort sett detsamma.
Maltodextrin är en komplex sockerart som fordrar vissa enzymer för att spjälkas. Höljet på det mältade kornet liksom vår egen kropp klarar av att producera detta enzym. Maltodextrin ger en god kolhydratkälla vad man än behöver dessa till.
Glukos eller dextros är en enklare sockerart som är lättare att spjälka och därför lättare att jäsa i öl och är lättare för kroppen att göra om till energi snabbt.
Druvsocker (glukos/dextros) smakar som bekant sött medan ren maltodextrin endast har en svag sötma.
Hoppas att detta inte har rört till det mer än det har rett ut skillnaderna!!?
 
Skillnad?

Så då återstår frågan:
Vad är det för skillnad på Maxim och produkten från ölbutiken?
 
några förslag på hur mycket socker&salt man ska lösa upp?

1.1.hur bör man blanda socker & salt i vatten för att få till en lämplig blandning?
1.2. Ska man ha olika blandningar före/under/efter träning?
2. Några förslag på hur man kan smaksätta det hela ( vanlig saft är för sött).

Tack på förhand!
/
hasse
 
semper energi

inför FEM 2000 så räknad jag lite på proportionerna semper energi (hydrolyserad majsstärkelse) och glukos och salt och vatten. Kolhydraterna binder ju vatten så om man gör för stark dryck så får man vätskebrist men samtidigt vill man ju få i sig ett maximum av energi via drycken. Resultatet blev hur som haver en dl (40g) energi + 1 brustablett!!! dextrosol ett kryddmått salt i 0,7 liter vatten. Detta fungerade jättebra för mig då. Drack en flaska i timmen under hela loppet vilket om jag inte minns fel gjorde att jag fick i mig 0,5 liter vätska i timmen och 1250 kcal energi per dag under loppet. Förövrigt bra med komplexa kolhydrater då de inte ger kramp i magen så som ren glukos gör. Semper energi smakar dessutom ingenting alls så några problem med att det blir för sött har man inte med den produkten.