Malmö - Tjeckien (Trutnov)

Hej och hallå alla!
Sitter just nu på min skola uppe i de värmländska skogarna o försöker planera för min allra första cykelsemester som ska ta mig till Trutnov i sommar.... det jag undrar lite över är hur lång tid ja behöver på mig?

lite info:
Har som sagt aldrig cyklat några långa sträckor innan, men är trots det i rätt god fysik,ska cykla på min 3växlade cresentdamcykel, ska vara nere senaste den 5e Juli... och mitt sommarlov startar den 20e Juni.... jag vill inte cykla som en galning ner dit, utan ta det i lugn takt och så.. men samtidigt inte dra ut på det för mycket.... jag tänkte ta färjan via trelleborg/tyskland.


Så kom gärna också med massa tips och ideér vad man ska tänka på och så...

Sorry om det blev ett lite luddigt inlägg men känns lite förvirrande allting :p men pepp är man iallafall!

Tack på förhand!

 
Om du cyklar på kreditkort eller campar kommer att avgöra en del om hastighet och din uthållighet.
Fåtalet hojar över ca 23 mil om dagen, flera kommer nog att säga att 12 är vanligare. 3 växlat låter som väl stora steg, i navväxlar finns numera både 7 och 8or som håller väl. 24 eller flera utanpåliggande är ibland riktigt nice. Lättare hoj (racer) tar mindre effekt för att komma över backarna. Du bestämmer.
Lågtrafiks östeuropavägar är inte jämna och alltid lättrampade även om jag mest åkt mc på dem.
Bra sadel som passar dina sittben är ett måste, cykelbyxor med blöja är bäst för de ädlare delarna.
Har du problem med sadeln finns det tjejsadlar med strategiskt hål.
 
Med tanke på att det hur en 3-växlad cykel och vill ta det i någorlunda lugnt tempo så är min rekommendation att börja cykla direkt efter att du slutat skolan.

Det är ju ca 800km dit från Malmö och med en 3-växlade cykel hade 5-8mil om dagen varit lagom för mig. Det innebär även att du har lite marginal för att hinna fram i tid.

23mil om dagen anser jag är orealistiskt med en 3-växlad cykel
 
Trutnov

Kom till Gdansk via Nynäshamn i slutet av maj 2010.På min resa längre söderut passerade jag Trutnov, övernattade också där.I polen har vägarna varierande standard.De vägarna jag cyklade på bestog mestadels av tresiffriga nummer.Många av de vägarna hade ofta djupa hjulspår och bildade på det sättet en mycket hög valk längst till höger att balansera på.Cyklade också på större vägar typ E, kändes faktiskt säkrare även om där var mer trafik.När man närmar sig tjeckiska gränsen blir det helt plötsligt betydligare mer kuperat.Jag kom in i Tjeckien från Jawor ,därifrån fram till gränsen i Lubawka är det cirka 50 km, rejäla backar uppför.Efter gränsen kommer belöningen utförskörning till Trutnov.Från Gdansk tog det 5dgr till Trutnov, 550 lätta km.
 
Den "normala" dagsdosen för långfärdscyklister brukar ligga på runt tio mil. Om det är första gången och om vill ta det i ett lugnt tempo kan du kalkylera med hälften. Det är sextio mil från Sassnitz till Prag och det skulle innebära typ tio - tolv dagar i ett förhållandevis lugnt tempo.

Östra Tyskland är uteslutande en grymt fin cykling kryddad med fantastiska städer som Berlin, Potsdam och Dresden. Ta gärna en dag off i samtliga dessa. Slottsområdet Sanssouci i Potsdam har få motsvarigheter på världskartan, inte missa!
Dresden är enligt mina ögon strået vassare än Berlin och kräver även den en eller ett par dagar i anspråk. Se även till att du gör en liten omväg och passerar det fantastiska jaktslottet Moritzburg strax norr om Dresden. Ett absolut måste på resan.

Gränsen mellan Tyskland och Tjeckien består av en bergskam, annars är det mesta ganska fin åkning hela vägen till Prag. Om det är ditt mål? Åker du till Plzen kommer du att passera den underbara staden Zatec mitt ute i rapsfälten.

Kör hårt!

/Anders Forselius
www.bikingviking.se
 
Okej... tackar för alla svar, alla verkar dock ha olika åsikter hehe, hm eftersom ja är en fattig student + gillar att tälta så kommer det vara tältning som gäller i ur & skur.... helst vill man ha snabbaste vägen ner där men cyklar inte gärna genom städerna då ja uppskattar naturen mer... men ja... hinna fram i tid MÅSTE ja eftersom de är festival som är slutmålet med det hela :)
 
Oroa dig inte för städerna utefter den där rutten, det är lättnavigerat. Berlin, Potsdam och Dresden är dessutom bland de häftigaste som planeten har att erbjuda. Alternativet att åka runt dessa städer gör dessutom att rutten blir längre.

Anmäl dig på: www.warmshowers.org
Där har du möjlighet att finna cyklande hyresvärdar som är redo att erbjuda dig husrum för natten och för det mesta även middag och frukost.

/Anders Forselius
www.bikingviking.se
 

Liknande trådar