Malmedel/kemikalier i militärt överskott?

Hej,
Någon som vet hur man kan ta reda på om det är kvar rester av malmedel (eller andra giftiga kemikalier) i gamla militärkläder? Typ m39/58 vadmalsbyxor som ju är väldigt praktiska (tillverkade mellan typ 40-70-talet tror jag).
Har mailat FMV men de kan inte ge ngt svar förutom att man förr behandlade ylle med Mitin, men de visste inte om militärkläder blivit behandlade eller inte. Mitin ska tydligen vara en ganska farlig kemikalie, och den var dessutom ganska resistent mot tvättning läste jag. Naftalin, DDT och Eulan är andra grejer som jag hört ska ha använts av Försvaret, men vet inte säkert.
Skulle vara bra att veta säkert istället för att skippa allt bra militäröverskott pga noja. Någon som vet eller vet hur man kan ta reda på det?

Det är återförsäljarens ansvar att ha 100% koll på vad varorna innehåller.
(Och leverantörens ansvar att förse återförsäljaren med den informationen)

Så det du kan/ska göra är att begära av överskottsbutiken att få en deklaration över vilka klassade ämnen som finns eller kan finnas i plagget. De är skyldiga att ge dig en korrekt lista. Gratis. Inom 45 dagar.

http://www.kemi.se/vagledning-for/konsumenter/din-ratt-att-fa-information

(Skulle kunna skriva mer, men vill inte snubbla in på smygreklam. PM:a om du undrar.)

Men gäller det även begagnade varor? Och vad ska butiken gör om informationen inte går att få tag på, måste de sluta sälja varan då?

Oj. Det där med DDT lät ju inte kul. Men när du säger det är det väl inte helt omöjligt. Minns att vi hade en s.k. flitspruta hängande i städskåpet hemma. Vad den innehöll var just DDT. Det fanns alltså t.o.m. i hushållen. Var ju heeelt ofarligt ju...

Tvättar alltid NYA kläder, då textilier ofta är behandlade för att kunna lagras utan att angripas av något och för det mesta överfärgade också (kolla tvättvattnet från en ny svart t-shirt). Här tänkt att överskott och second hand säkert behandlas också, men har inte tänkt på att det skulle kunna vara med så farliga grejer från början!

Skrev en annan tråd om min stinkande gröna militärkeps. Tänkte faktiskt på att den där typiska lukten som överskott har skulle kunna bero inte bara på lagringen utan att det pepprats med något innan det lagrades.

Vädring tar bort mycket av malmedeldoften. Borde minska exponeringen för giftångor väldigt mycket. Liksom tvätt. Kemtvätt kanske är effektivare för vissa substanser?

Thure

Men gäller det även begagnade varor? Och vad ska butiken gör om informationen inte går att få tag på, måste de sluta sälja varan då?

Nja... när det gäller förbjudna ämnen finns det undantag för begagnat (om det är tillräckligt gammalt) Innehållsdeklarationen däremot tror jag inte de slipper.

Jag gjorde lumpen 88-89, då rensades alla cammo-nät av tyg ut och vi varnades för att hantera dem om vi stötte på sådana utan rapportera dessa direkt till befäl. De skulle vara behandlade med något rejält insektsgift som tydligen kunde påverka människor också.

Jag har en kompis som jobbat på museum som sade att de hade problem med just militära textilier, då de som hanterade dem i samlingarna fick utslag efter ett tag. Vet dock inte vilka årgångar eller kläder det gällde.

Impegneringsmedel brukar vara oljebundna. Kemtvättar man dem och vädrar rejält efter så luktar de inte gammal kommis förråd längre..
39/58 byxorna har många friluftsfunktioner.

go tur

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg