Vi satt några stycken och funderade på varför malaria är utrotat från Sverige, det skulle ju kunna vara en nyckel till om samma sak kan hända i Afrika. Trots att jag frågat flera läkare med u-landsintresse som jag känner har ingen kunna komma upp med ngn förklaring.
Jag har i alla fall lärt mig mycket annat intressant.
Gamla svenska namn på malaria har varit:
Frossan, Skälvan, Rågfeber, Augustifeber, kållan, kyllan, ältan, varannandags-, vartredjedags-, och torsdagsfrossan. Troliga orsaker kunde vara gastkramning, att man räknat tranor (i Svenska Finland)!
Under 1800talet var det en stor epidemi 1852-1862, och ännu 1875-1908 räknades totalt 60449fall. Det sista i Sverige förvärvade fallet var 1933.
Hygienfaktorer borde väl spela in, men ingen har kommit med en ordentlig förklaring
/Andreas
Jag har i alla fall lärt mig mycket annat intressant.
Gamla svenska namn på malaria har varit:
Frossan, Skälvan, Rågfeber, Augustifeber, kållan, kyllan, ältan, varannandags-, vartredjedags-, och torsdagsfrossan. Troliga orsaker kunde vara gastkramning, att man räknat tranor (i Svenska Finland)!
Under 1800talet var det en stor epidemi 1852-1862, och ännu 1875-1908 räknades totalt 60449fall. Det sista i Sverige förvärvade fallet var 1933.
Hygienfaktorer borde väl spela in, men ingen har kommit med en ordentlig förklaring
/Andreas