• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Malaria i Sverige?

Vi satt några stycken och funderade på varför malaria är utrotat från Sverige, det skulle ju kunna vara en nyckel till om samma sak kan hända i Afrika. Trots att jag frågat flera läkare med u-landsintresse som jag känner har ingen kunna komma upp med ngn förklaring.

Jag har i alla fall lärt mig mycket annat intressant.

Gamla svenska namn på malaria har varit:
Frossan, Skälvan, Rågfeber, Augustifeber, kållan, kyllan, ältan, varannandags-, vartredjedags-, och torsdagsfrossan. Troliga orsaker kunde vara gastkramning, att man räknat tranor (i Svenska Finland)!

Under 1800talet var det en stor epidemi 1852-1862, och ännu 1875-1908 räknades totalt 60449fall. Det sista i Sverige förvärvade fallet var 1933.

Hygienfaktorer borde väl spela in, men ingen har kommit med en ordentlig förklaring

/Andreas
 
Från: http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2320

"Malaria har även funnits och kunnat spridas i Sverige. Utan några riktade åtgärder försvann sjukdomen av sig själv på 1930-talet. Till detta bidrog sådana insatser inom jordbruket som minskade kläckningsmöjligheter för malariamyggan, t.ex. utdikning av våtmarker och torrläggning av myrar. Förbättrade bostäder på landsbygden bidrog säkert också, liksom en förbättrad djurhållning. Därtill kom en bättre tillgänglighet till läkemedel, vilket minskade antalet smittsamma och därigenom också riskerna för smittspridning."

Raskesven
 
Den mygga som sprider malaria finns fortfarande i Sverige. Men inte sjukdommen som tur är.

/mattias
 
Malaria har ju varit en vanlig sjukdom i hela Europa. Välkänt är ju bekämpningen av malaria i Italien, det tillskrivs ju Mussolini som dikade ut de pontinska träsken. Sedan har det ju stor betydelse att myggorna inte kan vara aktiva året om i större delen av Europa.
 
För att en spridning skall kunna ske så måste ju någon som är smittad bli stucken där dessutom myggan sticker en till och så vidare. Mao så krävs det ett antal smittade människor och ett antal myggor vilket kan vara svårt att hitta i sverige. Dessutom så överlever ju inte myggorna vintern. Men till sist så har vi råd med mediciner som kan bota eller hålla infektionen på en låg nivå med mindre risk för smittospridning.

För att inte glömma det viktigaste så är den vanligaste myggan i sverige inte bärare av malaria vad jag vet.
 
Djur som pesthärdar?

crazy; sa:
Mao så krävs det ett antal smittade människor och ett antal myggor vilket kan vara svårt att hitta i sverige.
Kan andra däggdjur (eller kräldjur för den delen) vara smittbärare av malaria? Eller t o m drabbas av sjukdomssymptom?
"Björnfrossa" kanske skulle få en ny innebörd... ;)