Magnetisk inklination kompass?

Jag köpte en ny Silva expedition S för norra halvklotet men det verkade som att kompassnålen inte var rätt balanserad då S väger tyngre än N (se foto). Jag reklamerade den då jag trodde den var ett måndags-ex och fick en ny som var mer eller mindre likadan. Har jag haft otur igen eller har det att göra med att jag befinner mig i Stockholm och att den är gjord för att vara mer balanserad längre norrut? Eller är det nåt magnetfält i min lgh som stör? :) Jag la kompassen på en jämn yta kollad med vattenpass när jag tog fotot och det var inga metallföremål i närheten. Min gamla Silva Ranger har hyfsat balanserad nål på samma plats.
 

Bilagor

  • 20240710_010012.jpg
    20240710_010012.jpg
    851.4 KB · Visningar: 42
Jag köpte en ny Silva expedition S för norra halvklotet men det verkade som att kompassnålen inte var rätt balanserad då S väger tyngre än N (se foto). Jag reklamerade den då jag trodde den var ett måndags-ex och fick en ny som var mer eller mindre likadan. Har jag haft otur igen eller har det att göra med att jag befinner mig i Stockholm och att den är gjord för att vara mer balanserad längre norrut? Eller är det nåt magnetfält i min lgh som stör? :) Jag la kompassen på en jämn yta kollad med vattenpass när jag tog fotot och det var inga metallföremål i närheten. Min gamla Silva Ranger har hyfsat balanserad nål på samma plats.
Du får nog prova på flera olika ställen innan du kan vara säker på att det kompassen som ev är felaktig - annars kan det ju som du är inne på, finnas någon lokal störning just där du provat.

Är det så att kompassnålar är så balanserade att du ska flyta vågrät och skiljer det mellan jordens halvklot?

/Patrik
 
Är det så att kompassnålar är så balanserade att du ska flyta vågrät och skiljer det mellan jordens halvklot?
Ja så är det.

Kompasser är MN (magnetic north), ME (magnetic equator), MS (magnetic south) eller G (global). Syftet är att kompassnålen inte ska slå i kompasshuset när man närmar sig en utav polerna. En nål som är justerad för södra halvklotet kommer slå i botten om du använder den i Sverige.

Globala nålar är oftast upphängda i en "gimbal", vilken kompenserar för detta och gör så att kompassen fungerar var som helst.
Eller det är till och med så att kompassnålen är i mitten i "gimbalen" och själva nålen är bara en låtsasnål som inte påverkas av magnetfältet.


kompassnålen inte var rätt balanserad då S väger tyngre än N (se foto).
På fotot tycker jag inte att den ser så "sned" ut. Finns det gott om plats för den att röra sig så är det nog inget att bry sig om. Du har ju testat två stycken med samma resultat, så det känns ju osannolikt att det skulle vara fel på båda..
 
Är det så att kompassnålar är så balanserade att du ska flyta vågrät och skiljer det mellan jordens halvklot?

/Patrik
Ja, det handlar om (magnetisk) inklination, alltså att ju närmare den (i dagligt tal kallade) magnetiska nordpolen du kommer, ju mer vill kompassnålens norrdel peka ner mot backen.

Motsvarande sak (fast för kompassnålens syddel) gäller då på södra halvklotet.

Å för att kompensera för detta, så justeras jämnvikten på kompassnålen (så att den inte hänger sig utan fortfarande kan snurra fritt).

Olika kompasstillverkare delar därför in jorden i 2-5 olika magnetiska zoner och gör dedikerade modeller för respektive zon.

Så köper du en vanlig kompass i en svensk butik, så lär den fungera bra i Norden, men inte i Australien!

Numera finns även s.k. globala nålar, som enligt uppgift ska fungera över hela världen. Dessa globala modeller brukar naturligtvis kosta lite mera än motsvarande vanliga modeller.

/Niklas
 
Senast ändrad:
Finns det nån nackdel med global nål? Kollade på det inför köp men Silva Expedition S fanns inte i global variant. Det skulle blivit en Suunto isf som var några hundralappar dyrare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
dangermouse Kompass på södra halvklotet Navigering 15
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
pher_ En bra Kompass? Navigering 7
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.