Några kommentarer:
1. Antal spårpunkter
För fjällvandring skulle jag idag inte köpa en GPS som bara har 2.000 spårpunkter. Jag har en sådan (Garmin eTrex Venture) och min erfarenhet är att loggen räcker ungefär en och en halv dag om jag ställer in den på att spara så glest som möjligt. Det har till och med hänt mig att loggen har blivit överfull på en dagsutflykt hemmavid. eXplorist 100 tycks kunna spara tre spår à 2.000 punkter så den är lite bättre, men i mitt tycke ändå i underkant. Garmins nyare modeller har 10.000 spårpunkter och det tycker jag är det minsta man kan acceptera. De flesta av Lowrance iFinder-modeller kan spara 100 spår med 10.000 punkter i varje.
2. Rutter
Som redan sagts är rutter bra att ha på sjön. Även vid bilkörning kan de vara bra. Man sätter brytpunkter där man ska ändra kurs resp. byta väg. Det underlättar navigeringen i högre hastighet, men när man vandrar är det ju inget problem att titta på kartan och orientera sig medan man går.
3. Koordinatsystem i Norge
På norska kartor används UTM (Universal Transverse Mecator) som är ett standardiserat koordinatsystem. Jag skulle bli förvånad om jag hittade en GPS som inte kan visa det. WGS84 som nämns i något inlägg är inget koordinatsystem utan ett geodetiskt datum, d.v.s. ett samband mellan ett antal uppmätta punkter och en referensellipsoid.
4. Nuvarande koordinatsystem i Sverige
På svenska kartor används f.n. Rikets nät som är ett eget svenskt TM-system. De flesta GPS kan visa detta, men de gör det mer eller mindre bra. Rikets nät bygger egentligen på ett geodetiskt datum som heter RT90. Den transformation från WGS84 till RT90 som handhållna GPS gör är sämre än den officiella, vilket kan ge avvikelser på några tiotal meter. Lantmäteriet har publicerat en direktprojektion från WGS84 till Rikets nät som ger betydligt mindre fel, vanligen högst en meter. Garmin använder denna. Jag vet inte om Magellan gör det, men den tycks ha möjlighet till användardefinierat koordinatsystem (user grid) så att man kan lägga in den själv. Lowrance tycks använda den sämre transformationen och har inte user grid.
5. Kommande koordinatsystem i Sverige
Sverige håller på att byta geodetiskt datum från RT90 till Sweref 99 som för navigeringsändamål kan betraktas som identiskt med WGS84. Det har också föreslagits att vi ska byta koordinatsystem. Det som har föreslagits är att man ska ta projektionsparametrarna för UTM-zon 33 och använda dessa i hela landet. Så länge man befinner sig i zon 33 (mellan E 12° och E 18°) blir det nya koordinatsystemet alltså identiskt med UTM. Väster och öster om denna zon kommer man att behöva en user grid i sin GPS för att kunna se de nya koordinaterna.