Magellan eller Garmin

Är en nybörjare inom detta område, men älskar att vara ute i skog och fjäll, så tycker mig behöva en GPS.

Väldigt dålig koll på mycket inom det, har läst lite på forumet, men saknar några svar.

Cigg kabeln i bilen fungerar som strömförsörjning va? men inte som någon laddare. När man kopplar upp den mot datan då? Hur är det med strömmen då?

Skulle vilja använda GPSen till följande och skulle vilja ha råd om vilken modell jag ska välja:

Är ofta ute i hälsingeskogarna på skogsvägar med både cykel och bil, så du skulle det ibland vara bra att veta om man åkt rätt.

Är även mycket ute med hunden och strosar i skogen och då skulle det också vara bra med gps.

Varje sommar brukar vi dra på en tur i härjedals/jämtlands fjällen, mest efter leder, men om man nu skulle skaffa gps, så kanske man kunde röra sig mera fritt.

Gillar att glo på kartor, men tycker mig ändå inte behöva någon inbyggd, räcker väl med om man köper vanliga lösa kartor på det område man ska till, eller?

Har funderar på Magellan SporTrak eller Garmin Etrex Venture.

Men skulle kunna välja någon lite dyrare modell om det skulle behövas.

Vilka tillbehör måste man eller bör ha.

Vore väldigt tacksam för svar, från en nybörjare
 
Magellan eller Garmin!?

Hej.
Vad jag känner till så laddas aldrig batterierna i GPSerna eller andra batteri produkter om inget annart sägs utryckligen.

Jag har hört flera som säger att Garmins antenner är sämre än Magellans men vad jag känner till så beror det på vilken typ av antenn man använder sig av.
De inbyggda som exv. Garmin eTrex är gjorda för att ta in information uppifrån och är då lite sämre på ta in signaler från horisonten medan de som exv. Magellan SporTrak har en som fokuser mer på horizonten och kanske inte lika bra rakt upp. Dock är denna sista typ lite känsligare för svaga signaler.
Jag har aldrig haft någon direkta problem med antennen även om signalstyrkan kan vara dålig i tät granskog och färre sateliter kan nås.

Själv köpte jag en Garmin eTrex Venture för några år sedan och har använt den både under paddlingar, skridsko, cykel och i bilen som ett roligt tillbehör. Min åsikt är att Garmins användargränsnitt och grafiken har varit betydligt bättre än Magellans, i alla fall fram till SporTarken kom, men nu har ju Garmin kommit med något nytt igen.

Ett viktigt tillbehör anser jag är PC-kabel för att kunna få in GPS-datan i PCn där den kan kopplas mot digitala kartor av olika slag (scannade eller köpta). PC program för detta finns det ett flertal av på nätet. Säkerställ att PC-kabel ingår eller kan köpas till för ett rimligt pris.

En annan viktig faktor är väl också batteriernas livstid. Alltid under 10 h är dåligt då tiden blir ännu sämre om du hade tänkt använda den under vintern med flera minusgrader då batterierna försämras markant.

/Rinaldo
 
Erfarenheter av GPS

Skaffade en Garmin Legend samt Metroguide Europe och Friluftskartan under hösten 03 i första hand för att registrera långfärdsskridskorutter och rullskridskoturer samt publicera dessa på http://www.

Är hittills lite missnöjd med utseendet på Friluftskartan men för publicering av rullskridskoturer och kajakturer fungerar det bra.

Största nyttan av GPSen och kartorna har jag vid cykel och bilturer i okänd miljö. På cykel och i bilen har så sparar man mycket tid genom att växla mellan navigerings och kartfönstret. Dessutom är det roligt att ha koll på hur lång det är till nästa girpunkt hur långt man har kvar i tid till målet etc.

Cyklar man eller sitter i bilen ensam är en hållare till GPSen värdefull.

För mina användningsområden så gäller än så länge Garmin då Magellan (Axhede & Hansson) ännu inte fått fram någon topografisk karta men det lär vara på gång.

Jag tycker att du skall lägga lite mera pengar och skaffa en kart-GPS då en sådan är betydligt mer givande för dina behov. Kanske kan du få tag i en begagnad Vista eller Legend och få kartorna medskickade.

Ett alternativ är Garmin 60 C eller 60 CS som är betydligt läckrare med färgskärm men dyrare och Friluftskartans begränsningar gäller till stor del även med färgskärm.

Magellans dyrare modeller med färgskärm blir alternativ när det finns topografisk karta.

Om du väljer bort karta så finns många mindre modeller än Venture idag. T ex är Suuntos klocka, Garmins handledsmodeller och diverse mobiltelefonvarianter med inbyggd eller påhängbar GPS-funktion intressanta.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
hakane60 Magellan eller Garmin Navigering 3
Tärnan Kartor till Magellan eller Garmin Navigering 5
hhenning Garmin eller Magellan? Navigering 9
tvingjohan Köpa Garmin eller Magellan Navigering 3
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0
abjork Magellan Meridian Color eller Marine? Navigering 4
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Billiga Magellan Navigering 0
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
bredviken Magellan Roadmate 2500? annat förslag Navigering 12
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Trilla Magellan explorist 600 Navigering 16
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
Jimmy_L Ny Magellan-mottagare. Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
lynx59 Magellan 315 Navigering 1

Liknande trådar