Märkesloga

Norrøna hade klart snyggast logga förr i tiden (sent -90 tidigt 2000)

Den här tror jag du menar. På foton i artiklar i Utemagasinet har jag sett en annan logotyp på jackor, en stiliserad skidåkare i blått, vitt och rött. Den skulle kunna vara bra gammal, men jag vet inte. Någon jackägare som vill posta en bild? (Nä. Det verkar mest vara jag som intresserar mig för det här ämnet?)

Bilagor

• Norröna.jpg
    Norröna.jpg
    85.8 KB · Visningar: 1,953
Kan berget komma till Lundhags?

Berg, ett av de vanligare naturmotiven i logotyperna, användes förresten en kortare tid av Lundhags som "påbyggnad" i företagets traditionella logga. Men ganska snart plockade man bort det. Själv tycker jag inte att teckningen passar till bokstäverna, i den utformning de har nu.

Bilagor

• Lundhags.jpg
    Lundhags.jpg
    66.4 KB · Visningar: 2,892
ternua.JPG

Spanska (Baskiska) Ternua (som betyder Terranova, dvs New Foundland pâ baskiska), har en valstjärt i loggan, eftersom baskiska valfàngare uppehâll sig i dessa farvatten och tom lárde indianerna lite baskiska (vilket nationalistiska basker är väldigt stolta över, fr.a eftersom vissa ord forfarande anvánds).

boreal_logo.gif

Spanska Boreal, som fö. betyder Norrsken, har en stiliserad get (eller vad det nu är) i loggan. Tidigare var "geten" lite mer naturtrogen:

brand.gif

boreal_logo.gif

Spanska Boreal, som fö. betyder Norrsken, har en stiliserad get (eller vad det nu är) i loggan. Tidigare var "geten" lite mer naturtrogen:

brand.gif

Du hann före, bra! Jag hade en Utemagasinet-annons från 1998 på gång, Nå: dessa med tiden mer vanliga stiliseringar har jag undrat över. Den undre bilden misstänker jag är ganska gammal, eftersom djuret har en spänst som vittnar om teckningskunnigt folk bakom logotypen. Den nyare ser fyrkantig och livlös ut, förutom att man inte på en gång fattar vad saken gäller. Är reklammakare sämre på tecknande idag? Eller kräver tidsandan abstraktion?

Fortsatt realism. Bävern utannonserades av Intersport, så det kan vara ett märke som fördes enbart av den kedjan, men jag vet inte. I vart fall gjordes ryggsäck, sovsäck och liggunderlag med det namnet. Året är 1978.

Bävern ryggsäck (bilden tagen på en loppis i Örnsköldsvik)

Per

Bilagor

• Bävern IMG_1914.jpg
    Bävern IMG_1914.jpg
    113.7 KB · Visningar: 1,929
Annonser från 1960. Sameanoraken tillverkades av AB Elof Malmberg i Gävle efter riktlinjer från "Främjandets utrustningskommitté". JOFA stod för Jonssons Fabriker AB i Malung. Hur intetsägande JOFA:s logotyp ser ut idag ska jag låta er slippa veta.

attachment.php

Jofa ryggsäck (bilden tagen på en loppis i Örnsköldsvik)

Bilagor

• Jofa IMG_1912.jpg
    Jofa IMG_1912.jpg
    103 KB · Visningar: 1,969
Innan 1970-talets sorglösa "Fem myror-typografi" brakade lös hade både Fjällräven och Haglöfs strama typval. Jag har sett Fjällräven som tygmärke på ryggsäck, och tror att Haglöfs också hade sin måttfulla text på sina säckar (i ett rektangulärt fält, ljusgrått?). Den som har säckar med dessa märken får gärna posta bilder. Annonser från 1974 resp. 1972.

attachment.php

Fjällräven ryggsäck (bilden tagen på en loppis i Örnsköldsvik)

När försvann texten Örnsköldsvik från Fjällräven logo?

Bilagor

• Fjällräven IMG_1922.jpg
    Fjällräven IMG_1922.jpg
    67.6 KB · Visningar: 4,585
Så ser Karrimor ut idag resp. 1984. I en version från 1995 har gubben tackat för sig och avvikit från bokstäverna, som i övrigt var lika.

attachment.php

attachment.php

Karrimor cykelväska, gissningsvis från början av 70 talet av spännena att döma (ej med på bilden). Bilden tagen på en loppis i Örnsköldsvik.

Per

Bilagor

• Karrimor IMG_1911.jpg
    Karrimor IMG_1911.jpg
    66.8 KB · Visningar: 1,816

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg