Märkesligan.

Jag undrar hur utsidans märkesliga ser ut?
Låt oss undersöka.

Reglerna är som följer.

Tänk igenom din typiska packning. Ge sedan en poäng till respektive märke för kläder och prylar du rutinmässigt tar med. Två poäng om ordinarie pris är över tusen kronor. (Per person för gemensam utrustning)

Låt oss klumpa ihop Everest och McKinley (eftersom jag aldrig kan skilja Intersport och Stadiums grejor åt). Likaså klumpar vi de riktiga lågprisalternativen, märkeslöst, reklam/gratisprylar och biltema.
"Övriga" betyder litet märke men inte skräp.

För mig blir det (ungefär):

Märkeslöst: 4
Lundhags: 3
Övriga: 3
Garmont: 2
Hilleberg: 2
Craft: 2
Helly Hansen: 2
Haglöfs: 2
Cascade Designs: 2
Hemmagjort: 2
Victorionox: 1
Silva: 1
Trangia: 1
Everest/McKinley: 1

Vilket alltså just nu också är totalställningen.

Fjällräven?

Kanske vi även kan starta ett poängsystem för veteranprylar.

Min 18 år gamla Fjällrävenryggsäck kanske är värd 4 poäng, en 15 år gammal Fjällrävensovsäck borde bli i alla fall 3. Ett >40 år gammalt Trangiakök borde bli 5 poäng tycker jag.

/Ulf

jakobg; sa:
Antingen vet inte din chef hur lite du har att gøra, eller så har du alldeles før mycket fritid ;o)

Hrm,... jag offrade fem minuter lunch för att skriva av mig en fundering.

Visst är det lite fånigt, men jag kan inte låta bli att undra över vilka märken som *egentligen* dominerar.

Det är ju en ständig diskussion om "jättarna" och prestigemärkena, men är det verkligen de som vi använder mest?

Definitioner

GustavOh; sa:
"Övriga" betyder litet märke men inte skräp.

Hur definieras "litet márke men inte skräp"? Tar man klivet över svenska gránsen blir ju exempelvis märken som Lundhags, Craft, Trangia etc. väldans smâ (men inte skräp), medan exempelvis McKinley blir en jätte (hela europeiska Intersport-kedjans egna märke).

tredje sidan räknas ju normalt inte dtealjhandelns "husmärken"/"own brands" typ Everest och McKinley som "riktiga" varumärken, varför din ihopklumpning av dessa tvà i en grupp "Own brands" ju kan vara logisk i sig..

Är internationellt stora och välrenomerade märken som säljer lite eller intet i Sverige, som exempelvis de tyska játtarna LOWA (kängor) och Deuter (ryggsáckar) "Smâ men inte skräp"?

Jag fattar att detta bara är pà skoj, men ändâ kul att se hur perspektiven pâ "stora" och "smâ" märken varierar pà var man bor.

Vänligen / Mats

Re: Definitioner

malindo; sa:
Hur definieras "litet márke men inte skräp"? Tar man klivet över svenska gránsen blir ju exempelvis märken som Lundhags, Craft, Trangia etc. väldans smâ (men inte skräp),

Vänligen / Mats

Ytterliggare en aspekt:

Vad är med kronans militärkläder? Eller med min urgamla bundeswehr-byxa. Inga riktiga varumärken, men spridda i folket och omtyckta pga deras kvalitet.

Angående svenska märken utomlands, dvs här i Tyskland: A l l t i n g som kommer från Svedala är jättepoppis i Tyskand!!! Ta vad som helst, IKEA, musiken, Volvo-bilar! Givetvis också friluftsutrustning. Trangia, Fjällräven, Hilleberg. Med mera. Hit med "resten" också! Lundhags, Klättermusen, ja tack. :)

/Georg

Vetranprylar och modeller samt märken

Som sagt ger en 35 år gammal rygga extrapoints? Vilken modell ger flest? Var står hemmasytt i? Jag som handlat där jag befunnit mig frågar var du har alla stora amerikanska mfl märken?
Det här verkar vara mer än knätofsknasigt men ok... Ser fram mot att listan görs komplettare av orginatorn.... snarast.

Go tur

Johan K

Re: Vetranprylar och modeller samt märken

johankse; sa:
Som sagt ger en 35 år gammal rygga extrapoints? Vilken modell ger flest? Var står hemmasytt i? Jag som handlat där jag befunnit mig frågar var du har alla stora amerikanska mfl märken?
Det här verkar vara mer än knätofsknasigt men ok... Ser fram mot att listan görs komplettare av orginatorn.... snarast.

Knätofsknasigt? Förvisso. Eller snarare mer än hälsosam nyfikenhet.

Eftersom jag drog igång detta får jag väl försöka svara också.

Armens kläder och prylar förtjänar sannerligen en egen kategori. Enda anledningen att de inte kom med är att jag själv inte hade några militära grejor med mig senast.
Hemmagjort finns ju med.
Med "Övriga" försöker jag bara ge en hemvist för man inte orkar lista tillverkare på, men som man inte har hjärta att klumpa ihop med t-tröjan med reklamtryck från "bosses gräv". Lappknivar t.ex. Eller som i mitt fall den nya sovsäcken från northstar.

Mwen kom igen!
Det står var och en fritt att kategorisera prylarna på eget sätt. Ingen lär ju kontrollera era svar.
Fyll bara på listan, så får vi se hur det blir...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg