MacPac

Jag funderar på att köpa macpac ascent xpd classic eller torre säcken. Någon som har erfarenhet av dessa? Särskilt vad gäller bärsystem. Tacksam för alla synpunkter.
 
Vänta till våren då Macpac kommer med en ny uppdaterad linje säckar.
Dock: Torre är en supersäck som pallar med allt. Har släpat en runt jorden ett par varv och upp och ner för berg överallt utan att den falerat på 7 år.

Patrik
 
Jag har en Macpac Kinabalu och jag har använt den i flera år. Den är slitstark tack vare väven samt det inte är så många remmar och detaljer vilket gör den mindre sårbar för trasiga spännen tex. Jag har annonserat min macpac-säck ifall du är intresserad av den. Den har Dynamic-bärysystem. Det är en mycket bra ryggsäck trots jag ska sälja den.
 
roligt att nån använder macpac. Har också sett att de säljer nya ryggor, skulle vara roligt att testa bärsystemet på dessa. Dock verkar det som Ascent XPD behåller sitt bärsystem, torre verkar ha utgått. cascade skulle vara den intressanta i den nya serien.
 
Min Glissade är något av det bästa i ryggsäcksväg jag ägt. Nu har jag fått ordning på gnisslet också... Se recension på Utsidan, sök på Macpac.
 
kollar man runt lite på nätet så får macpac oftast mycket bra recensioner, frågan är hur bra det nya bärsystemet är. En säck som jag nämnt tidigare är ascent xpd classic som verkar vara ett bra val. Synd att ingen här verkar ha erfarenhet av den.
 
Jag har en Mac Pac Cascade av den gamla modellen.
Jag är kanon nöjd med denna, skönt bärsystem, outslitlig och inga onödiga detaljer på utsidan. Den är även "vattentät" dvs man behöver inget regnskydd. Har dock inte testat regnsäkerheten fullt ut då jag haft hyggligt väder de gånger jag varit ute.

Liksom dig hittade jag mest information utomlands om denna, fanns inget nämnt i Sverige - men det var så pass bra omdömen från andra siter om den samt Mac Pac generellt så jag slog till och har inte ångrat mig.

Jag funderar smått på en Mac Pac sovsäck men hittar inga recensioner i Sverige om dessa heller.
Jag får lägga in en när jag köpt den och använt den.

Lycka till med ditt ryggsäcksletande.
 
Tror också de gör grejer med bra kvalité. Hittade denna webshop, http://www.bivouac.co.nz/ som tydligen skickar gratis om det överstiger 200 NZD. Mailade dem för säkerhetsskull och de bekräftade detta. Så om du skall köpa en macpac sovsäck så kan det ju vara ett alternativ.
friluft.se säljer också men de har inte de nya säckarna, dessutom tycker jag att de verkar vara lite dyra. Det konstiga är att en macpac säck är billigare att köpa från andra sidan jorden än i sverige.
 
Jag funderar smått på en Mac Pac sovsäck men hittar inga recensioner i Sverige om dessa heller.
.

öringen;296132 sa:
Jag har en gammal ( 15 år?) MacPac Pinnacle sommarsäck. Dun på tre sidor, ficka under för liggunderlag, cirka 500 gram. Nerpackad blir den uppskattningsvis 25 cm lång med diameter som en större PET-flaska. Använd under bar himmel i frostnätter (dålig sömn...) till stekheta sommarnätter med öppnade dragkedja = god sömn.

+ vikt
+ packmått
+ isoleringsförmåga
+ hel dragkedja

- trång, när liggunderlaget är nerstucket har jag svårt att vända på mig. I princip kan jag bara ligga på rygg då.

- utan liggunderlag i säcken kan man rulla runt så den dunlösa stycket kommer uppåt = vaknar och fryser.

- Vill man ha liggunderlag i soväckens ficka, är man i princip hänvisad till uppblåsbara varianter. Svårt att knyckla ner ett z-rest i fickan ;)

ps. jag slängde bort säcken nyligen då den börjat lukta mögel. Men den har verkligen tjänat mig väl. Den vägde nog närmare 700 gram och jag hade den som heter XL, alltså en lite längre modell. Körde nästan alltid med vanligt slutet cellplastunderlag under säcken de senaste åren sedan mitt thermarest gett upp. ds.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar