Macpac Epic 150 Insats

Enligt macpac själva så har den komforttemp på +14 grader. Ur den synvinkeln är den dyr.
http://www.macpac.co.nz/catalogue/p...8aa0c/NZ/bae84609-4f4b-4f8b-baca-766fbbb96379

Att den kan vara dyr för den komfort temperaturen är jag medveten om.
Men vad jag är ute efter är en säck som är lätt och som klarar 3 säsonger i Skåne.

Den lättaste jag hittat tidigare är Marmot Atom.
Vilken är bra mycket dyrare och dessutom "något" för varm för mig.

//Peter, som har en Haglöfs LIM 50 ner till +5gr

Testmetod...?

En fundering...det står förvisso att Alla deras sovsäckar testas i Europa, men det står inte vilken testmetod(typ EN 13537...) som komforttempen är angiven efter..!

//A

Senast ändrad:
Årsmedeltemperaturen brukar vara en indikator på sovsäcksbehovet, Lund +6,4 grader i min gamla tabell. Nattmedel brukarar vara ett par streck kallare. Själv i Skåne kör jag gärna de tre med en nolladad säck, går att bruka som täcke sommartid.
Liten volym får aldrig bli ett huvudargument, i så fall lämna sovsäcken hemma! Sömn är huvudargumentet.
//J

Får nog hålla med Seob... Medeltempen i Västragötaland har i år inte varit speciellt hög. Jag började sommaren med en kall sommarsäck men insåg snart att den inte skulle hålla måttet. Inte ens med kläder på höll jag mig varm. Så jag inhandlade en Marmot Never Winter (comf. runt 0). Och inte nog med att det är en skön säck att sova i (inte plastig), den är ganska lätt, varm och förhållandevis billig (1800:). Vikten är 850g (totalt).

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg