m.ö.h. i uppsala?

Hejsan.
Det är nu hög tid för mig att kalibrera min suunto observer, och nu undrar jag om det finns någon som vet den exakta höjden över havet vid nåt ställe i uppsala?? Domkyrkan tex...borde inte den vara väl mätt?

/Magnus

skidpojken; sa:
står det inte på en skylt på stationen :) har för mig det.

Det gör det säkert. Men vad har de mätt? Skyltens höjd över havet? eller spårets? Kanske perrongens? Jag har ingen aning och om man bara undrar på några meters felmarginal så spelar det ju ingen roll (men då kan man nog gissa på 5 meter vid Uppsala station).

Sen är det ju fascinerande hur långt bort orter i Sverige ligger. Har de mätt efter rälsen?

mvh Christian

Domkyrkan ja..

Domkyrkans topp mäter 131 möh, och eftersom den är 115 meter hög borde höjden över havet vid roten av kyrkan vara cirka 16 meter.
/Tom

Höjder i Uppsala

Stationens höjd är förmodligen angiven till rälsens överkant, men både landhöjning och rälsslitage har väll gjort sitt för att sabba noggranheten. Stationen är ju ganska gammal.
Ekoln tenderar att variera sin nivå en del beroende på årstid m.m.
Kolla i stället gröna kartan och se var det finns exakta höjdangivelser. De med två decimaler brukar gå att hitta i naturen i form av ett nerslaget rör eller liknande.
En annan plats som borde vara väl inmätt är observatoriet, det kanske går att gå in där och fråga hur högt över havet någon del av huset ligger.

Observatoriet

För GPS-galningar finns det ett par punkter runt observatoriet med omgivningar som är inmätta med noggranhet bättre än en mm. Peter Hodacs på geofysiska institutionen, Geocentrum, har koll. Testa berthåga, som har wgs84 kordinaterna(grader):

59.8579802 17.5865054 51.802

Eller i UTM wgs84 zone 33
6638423.3091 644862.7826 51.802

Inte för att jag tror att någon med nornmala grejor har nytta av denna precision, men vad vet man...

Suunto Observer är väl en höjdmätare (som mäter lufttryck)? Isåfall måste man kalibrera varje gång vädret ändras, dvs nån gång i timmen för att ha meter pecision.

Flygplatser är bra. där mäter man banans höjd över havet... Och det är på en fot när.

/Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Aardwolf Friluftbutiker Uppsala Utrustning allmänt 5
oloan ME i uppsala Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg