Sitter och sprättar ett par gamla M/90 byxor och ska göra mönster och efter det nya byxor i annat material. De tyger som jag kikat på är: Ripstop Supplex, QuickDry och G1000. G1000 är jämförbart med originalets tyg. Jag planerar att använda tunnare tyg på ett par, samt banta bort dubbelt tyg på knän och skippa reflexfästet. Funderar på att använda nätfoder i bälgarna i benslutet, samt behålla cordura-förstärkningarna.
I övrigt är jag mycket nöjd med M/90-byxorna, enda felet är väl camofärgen. (Ständiga frågor om vilket förband jag tillhör eller om jag är med i hemvärnet).
En liten tanke är att få till ett mönster som man sedan kunde dela med sig till andra gör-det-självare.
Så frågan är: vad kan förbättras på byxorna?
Fler fickor? Var?
Kardborre istället för knappar i benslut?
Andra typer av blixtlås?
Materialval?
Kom gärna med förslag på förbättringar, om det finns några.
(...och ja, jag vet vad upphovsrätt är, och ja, jag vet att det går att köpa byxor i affären)
I övrigt är jag mycket nöjd med M/90-byxorna, enda felet är väl camofärgen. (Ständiga frågor om vilket förband jag tillhör eller om jag är med i hemvärnet).
En liten tanke är att få till ett mönster som man sedan kunde dela med sig till andra gör-det-självare.
Så frågan är: vad kan förbättras på byxorna?
Fler fickor? Var?
Kardborre istället för knappar i benslut?
Andra typer av blixtlås?
Materialval?
Kom gärna med förslag på förbättringar, om det finns några.
(...och ja, jag vet vad upphovsrätt är, och ja, jag vet att det går att köpa byxor i affären)