Alpstein
i Appenzellerland i nordöstra Schweiz kan jag rekommendera!
Säntis-massivet, som gränsar till Österrike och ligger lite för sig själv, består av ett antal kammar, mindre toppar och dalar som mer eller mindre löper samman vid högsta toppen Säntis, 2503 möh. Fantastiskt vackert! Där finns alla möjligheter, vandring, klättring, trevliga värdshus på lagom avstånd (utom Schäfler som alltid tycks förflytta sig längre bort när man går mot det från Ebenalp)
Högsta toppen är hiskeligt ful med radiomaster och byggnader och turister i mängd. Men det gamla charmiga värdshuset finns kvar lite längre ner och radiomasterna ser man liksom inte för resten är bara så fint!
Gå ner till Rotsteinpass över Liesengrat, där har dom renoverat värdshuset, nya rum finns som komplement till "s'normale Matratzenlager", har inte provat dom men det kommer!
Sen kan man via Altmann som man om man vill kan välja att bestiga (med en svårighet mellan grad 2 till 6+) knalla ner till Bollenwes som har den godaste Röstin i Schweiz. Och sen till Saxerlücke, och sen...
Långt sagt, men jag har gått där i 10 år och det är fortfarande lika lockande att ge sig dit igen. Här finns hur många möjligheter som helst att "lyxvandra"
Och överallt ett fantastiskt värdfolk!
Orterna Wasserauen, Schwägalp eller Brülisau är bra som utgångspunkter eller mål, det går tåg och buss mellan dessa och man kan lungt ställa bilen i en vecka och enkelt ta sig tillbaka, men nu ska jag inte berätta mer för då vet ni ju redan allt...
...fast linbana från Brülisau till Alpsiegel måste jag nämna, den är en upplevelse, det lovar jag, 400 meter luft, plats för två pers och några mjölkflaskor ungefär....
Sen finns ju Rätikon, eller Tessin, men det tar vi nästa gång(?)
Ciao!
Uffe