Lyse för stigkörning?

Jag såg att ipg289h (Per Löwdin) rekommenderar stigkörning i mörker. Vad är det för lyse du använder?
Pannlampa, fäst på styret eller både och? Slag- och vibrationstålighet?
 
Pannlampa

GunnarH; sa:
Jag såg att ipg289h (Per Löwdin) rekommenderar stigkörning i mörker. Vad är det för lyse du använder?
Pannlampa, fäst på styret eller både och? Slag- och vibrationstålighet?

Man kan t.ex. använda en Mila MTB pannlampa som jag brukar köra med:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=598

Dock tycker jag att inte ens 20W alltid räcker till vid dåligt väder och mer tekniska stigar. Efter för mycket närkontakt med marken kör jag endast enklare stigar vid mörker. Möjligen skulle en starkare eller kombination med en lampa på styret förbättra det.

/Jonas U
 
NiteRider

GunnarH; sa:
Jag såg att ipg289h (Per Löwdin) rekommenderar stigkörning i mörker. Vad är det för lyse du använder?
Pannlampa, fäst på styret eller både och? Slag- och vibrationstålighet?

Vi andvänder NiteRider BlowTorch, http://niterider.com, monterat på styret, och har inte haft några problem med slag, stötar eller vibrationer, fast vi åker stigar med mycket rötter, stenar och steg. Kan varmt rekommendera NiteRider. Nyladdad har man fyra timmar lyse.

Orienteringspannlampor sägs funka utmärkt också, men jag har ingen personlig erfarenhet.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Mila på hjälmen och styret

Jag har tidigare kört med en Mila 60 (racervarienten) som dessutom "endast" är på 6 watt. Har haft den både på hjälmen och på styret. Personligen så föredrar jag att ha den på hjälmen då man lyser dit man tittar automatiskt.

Vi har varit på fruktansvärt tekniska stigar mitt i natten och det har fungerat bra för mig. Det hela beror på körstilen. Du kan inte köra på samma sätt som på dagen. Ta det lugnara och slappna av. Mycket vikt på bakhjulet och nästan inget på framhjulet. Sedan så får man räkna med ett par "töntvurpor" över blöta rötter eller ner i lera som man inte ens såg, fast det är det som är lite med charmen :)

Nu har jag köpt en Mila MTB 120 10/20 watt som jag skall byta 10W lampan på till 30W. Med Mila 60 på styret och Mila 120 på hjälmen så kan man hålla på riktigt länge. 120:n går bara på när det blir riktigt besvärligt. Dessutom så upplever jag att man får en bättre ljusbild om man har lyse på både styre och hjälm. Man ser skuggor och liknande på ett annat sätt.

Tyvärr så har jag inte haft möjlighet att testa 120:n fullt ut för jobbet har kommit ivägen för cyklingen de senaste veckorna...

/Mattias
 
Pannlampa f MTB o turer?

Ni verkar ju insatta som tusan på det här med pannlampor - vet ni om det finns någon som motsvarar följande kravspec:
- Tillräckligt bra ljus för MTB nattetid
- Även svagt ljus för läsning i tält etc
- Lång lystid
- Vanliga batterier (=man kan ha med sig en packe för långa skid/klätterturer/expeditioner etc)
- Separat batteripack med kabel till lampenhet
- Pris spelar nästan ingen roll om jag hittar rätt grej.

??? Svårt! Tips emottages!

/ Gabriel
 
Re: Pannlampa f MTB o turer?

Gaban; sa:
??? Svårt! Tips emottages!

/ Gabriel

Verkar svårt

Vill du inte ge avkall på bra lyse vid mtb-åkning så behövs en 10/20 W halogenpannlampa. Med ett 7 Ah batteri ger det belysning i ca 2 timmar vid 20W, och ca 4 timmar vid 10W. Det blir stora mängder batterier...

10W är för mycket att ha i ett tält, kan man byta ut ena lampan mot en svagare?

/Håkan
 
HID

Håkan K; sa:
Vill du inte ge avkall på bra lyse vid mtb-åkning så behövs en 10/20 W halogenpannlampa.

De nya HID-lamporna (High Intensity Discharge) ger anmärkningsvärt bra ljus och räcker mkt längre. De jag känner till är NiteRider och Light and Motion. Kör själv med en Niterider och den ger en fyra timmar. Räcker bra denna årstid.

Per
 
NiteRider o Light and Motion

Gaban; sa:
Vet någon vilka som säljer Nite Rider och Light and Motion...? Var finns mer info?
/ Gabriel

Båda förs av CBO http://www.cambriabike.com/lights/HeadLights.htm men finns säkert hos andra, som säljer på postorder, sök webben, notera att det också krävs en transformator (för NiteRider) som omvandlar 230 till 115v. Kostar c 250 SEK.

NiteRider och Light and Motion har egna hemsidor.
http://www.niterider.com
http://www.bikelights.com/
Såg f ö en mkt positiv recenssion av L&M i senaste nr av Mountainbike.

Per
[Ändrat av ipg289h 2002-10-18 kl 21:59]
 
Pannlampa + Stationär

Jag körde länge med Sigma Mirage lamporna som gav 5w+20w och jag var väl mycket nöjd med ljusstyrkan,jag var bara irriterad över hur mycket plats lamporna tog på styret, jag vill även kunna ta av och på snabbt när jag inte behöver lamporna. Så jag har bestämt mej för att införskaffa ett par CatEye Daylights. Som då sitter framför och under styret samt har en egen batteriväska som sitter på överramen. Sedan kommer jag nog att köpa en pannlampa av antingen en Silva eller Mila. Kör jag då med pannlampa som då lyser upp där jag tittar samt ett par cykellampor som lyser stigen så blir ju synfältet brett och lång.

Men en fråga vill man se allt när man cyklar nattetid, enligt min uppfattning så cyklar ju jag för den ökade utmaningen som kommer när skuggorna ligger fel och du får vara mera uppmärksammad på stigen framför och runtom. Även om du har cyklat stigen en miljon gånger så beter ser stigen annorlunda nattetid. Så vill man ha lampor som förvandlar stigen som om det vore dag?
 
För-och nackdelar med styr resp pannlampa

NiteRider o Light and Motion har snabbkopplingar. Våra NiteRiders hektar man av och på snabbt och enkelt. Gummikuddar i olika storlekar gör att man kan anpassa kopplingen så det sitter stadigt på styren av olika omfång. Det är hur enklelt som helst att växla mellan olika cyklar. Och det känns inte som om lampan sitter i vägen.

Styrlampor och Pannlampor har väl sina för och nackdelar.

Styrlamporna är väl klart bekvämare, ljuskällan kommer närmare terrängen framför en, och är inte fladdrig. En nackdel är att man inte ser datorn eller på vilken växel man är. Eftersom det finns mycket överlappning på niodelat kan man hamna på egendomliga växlar om man tappar var man började.

Pannlampans fördel är väl att den lyser just där man tittar. Fördel om man kör tekniska "switchbacks". Dessutom ser man styret, datorn, och inte minst vilken växel ligger på.

Visst det är en förhöjd spänning att köra när det är mörkt. Stigar man kört ett otal ggr blir som nya.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/MTB.html
 
- Tillräckligt bra ljus för MTB nattetid
Välj en lampa med minst 10W. Man kan gå lägre i watt men du får så mycket mer för jämförelsevis lite pengar.

- Även svagt ljus för läsning i tält etc
Nope. Men en liten micromaglite i ryggsäcken gör att man klarar sig ändå.

- Lång lystid
10 ah har jag sett som mest i standardutförande. Du borde få ca 5 timmar med ett sådant batteri och en 10W lampa.

- Vanliga batterier (=man kan ha med sig en packe för långa skid/klätterturer/expeditioner etc)
Glöm det. Vill du ha med dig flera laddade bettariceller så får du köpa på dig batteripackar. Men dom kostar en del...

- Separat batteripack med kabel till lampenhet
Förstår inte det kravet riktigt. Men batteripackarna är i de flesta fall sådana all man jackar i kabeln från lampan i dom.

- Pris spelar nästan ingen roll om jag hittar rätt grej.
Då skulle jag definitivt titta på NiteRider eller liknande. Kolla på mtbr vilka lampor som fått bra reviews så hittar du säkert flera modeller som liknar NiteRidern.

/Mattias
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg