Lynx - lodjurens liv i det vilda Sarek

Kunskapskanalen tisdag 27 mars kl 19.31

"I Rapadalen i Sarek om våren hörs ibland lodjurshannens brunstläte. Nytt liv skapas och resultatet får vi se under fjällbrantens skugga några månader senare. Filmaren Bo Kristiansson har följt lodjurens liv i det vilda Sarek. Det är inget lätt liv - när snöstormen viner kan ett ungt lodjur lätt gå under."

//Gustav\\
 
Helt godtyckligt i mina ögon, som jag hörde det på nyheterna imorse skulle det innebära att du kan gå ut med hun och bössa och skulle det "dyka upp" ett rovdjur så är det bara att skjuta, vem skulle kunna veta hur långt från din hund rovdjuret befan sig?

Inte särskilt smart lag, det finns i praktiken alla möjligheter att bege sig ut och skjuta rovdjur bara du har tamdjur(hund) med dig.
 
Dåligt..

Det lät inte bra... Tror att det här kommer att missbrukas av en del jägare och samer vill ha bort rovdjuren från "deras" marker.

Är själv jägare men anser mig inte hotad eller utkonkurrerad av rovdjuren på något sätt. Jag har möjlighet att gå på Ica och köpa mig en stek om jag så behagar!

//A
 
Det är bara en tillfällig lag, som ska gälla i två år. Missbrukas lagen så kommer den antagligen ändras.

//Gustav\\
 
Keras2006; sa:
Det är bara en tillfällig lag, som ska gälla i två år. Missbrukas lagen så kommer den antagligen ändras.

//Gustav\\

Tjaaa eftersom man varje år lyckas skjuta hela lodjurskvoten på första jaktdagen, så behöver man nog inte många veckor med fri jakt .......
 
228 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur eller om det finns skälig anledning att befara ett sådant angrepp, får åtgärder vidtas för att skrämma bort rovdjuret.
Rovdjur som avses i första stycket får dödas för att skydda ett tamdjur

1. av tamdjurets ägare eller vårdare om det finns skälig anledning att befara ett angrepp på tamdjuret, dödandet sker i omedelbar anslutning till att rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur och det inte går att avvärja det befarade angreppet genom att skrämma bort rovdjuret eller på annat lämpligt sätt,

2. av tamdjurets ägare eller vårdare om rovdjuret befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret, om det finns skälig anledning att befara att rovdjuret där angriper tamdjuret och det inte går att avvärja det befarade angreppet genom att skrämma bort rovdjuret eller på annat lämpligt sätt.

Åtgärder enligt första och andra styckena får vidtas på annans jaktområde och trots bestämmelserna i 9 §. Sådan jakt är dock inte tillåten inom nationalpark.

Naturvårdsverket skall fortlöpande bedöma om möjligheten att döda rovdjur med stöd av andra stycket försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos artens bestånd i dess naturliga utbredningsområde. Om Naturvårdsverket bedömer att så är fallet skall verket genast anmäla detta till regeringen. Förordning (2006:14)."

Jaktförordning (1987:905)
Nu är ändringarna införda i lagtexten. I lagtexten skiriver man "tamdjur" och jag hittar ingen tolkning av detta begrepp. Men hundar räknas nog inte till tamdjur.

Man kan inte heller skjuta hejvilt i skogen. Utan det måste ske "i omedelbar anslutning till att rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur eler så måste rovdjuret befinna "sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret"

Att det får ske på annans jaktområde är självklart. Inhägnaden går kanske vid gränsen av mitt jaktområde och då måste jag kunna skjuta innan den kommer in igen.

Hur detta påverkar skyddsjakt i renskötselområden återstår att se. Hur "tamdjurig" är renenen enligt lagnens tolkning?
 
Rungá; sa:
228 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur eller om det finns skälig anledning att befara ett sådant angrepp, får åtgärder vidtas för att skrämma bort rovdjuret.
Rovdjur som avses i första stycket får dödas för att skydda ett tamdjur

1. av tamdjurets ägare eller vårdare om det finns skälig anledning att befara ett angrepp på tamdjuret, dödandet sker i omedelbar anslutning till att rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur och det inte går att avvärja det befarade angreppet genom att skrämma bort rovdjuret eller på annat lämpligt sätt,

2. av tamdjurets ägare eller vårdare om rovdjuret befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret, om det finns skälig anledning att befara att rovdjuret där angriper tamdjuret och det inte går att avvärja det befarade angreppet genom att skrämma bort rovdjuret eller på annat lämpligt sätt.

Åtgärder enligt första och andra styckena får vidtas på annans jaktområde och trots bestämmelserna i 9 §. Sådan jakt är dock inte tillåten inom nationalpark.

Naturvårdsverket skall fortlöpande bedöma om möjligheten att döda rovdjur med stöd av andra stycket försvårar upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos artens bestånd i dess naturliga utbredningsområde. Om Naturvårdsverket bedömer att så är fallet skall verket genast anmäla detta till regeringen. Förordning (2006:14)."

Jaktförordning (1987:905)
Nu är ändringarna införda i lagtexten. I lagtexten skiriver man "tamdjur" och jag hittar ingen tolkning av detta begrepp. Men hundar räknas nog inte till tamdjur.

Man kan inte heller skjuta hejvilt i skogen. Utan det måste ske "i omedelbar anslutning till att rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur eler så måste rovdjuret befinna "sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret"

Att det får ske på annans jaktområde är självklart. Inhägnaden går kanske vid gränsen av mitt jaktområde och då måste jag kunna skjuta innan den kommer in igen.

Hur detta påverkar skyddsjakt i renskötselområden återstår att se. Hur "tamdjurig" är renenen enligt lagnens tolkning?

En hund som lyder komando som i måste väl klassas som tamdjur?
Renen skulle jag inte kalla tamdjur om man ser till huruvida den är tämjd eller inte.
Men jag skulle anta att den enda definitionen som är möjlig att tillämpa är huruvida djuret har en ägare eller inte.

Det var ju iaf bra att det måste ha skett ett angrepp av någon form först, även om det är hårklyverier i den svenska barrdjungeln i denna fråga.
 
Tycka kan man alltid, åsikter finns och en loppa i håret kan tyckas vara tamdjur om det är tillräckligt tamt.
Nu snackar vi om en lagtext. När någon har en hänvinsning till vad som i jaktförordningen avses med tamdjur kan ni skriva om det och länka till källan.
Jag forstätter leta vad rennäringen säger om lagändringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Fiskgjusens liv Vilda djur 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg