Fotogenlykta under tryck mm
Jag har praktisk erfarenhet av dylika lyktor.Först ska nog glömma bort att transportera en lykta liggande. De ska transporteras stående om man ska ha bränsle i dem, ej tillåtet t ex vid transport på flygplan, men främst därför att fotogenen "jäser" över om du har luftskruven till tanklocket stängd. Gå på en loppis eller liknande och köp en svensktillverkad Primus, Optimus eller Radius lykta, de är de bästa lyktorna som gjorts. De s k Petromax lampor som säljs numera är gjorda i Kina, och håller inte alls den kvalitet som exvis mina gamla 30-tals Primus lyktor har. En Optimus 200 är en öykta som du bör kunna hitta, ca 32 cm hög och väger med en fyllning i tanken (3/4 full) ca 2.5 kg. Det finns mindre lampor gjorda av Radius och Optimus mend de är mcket sällsynta och är verkligen samlarobjekt, t ex Radius 101 (26 cm hög & fylld väger den ca 1.6 kg). Var i Tyskland i somras på Petromaxträff (läs: lampträff för lampentusiaster), och det satt hårt inne, men de flesta tyskar erkände att de svenska lamporna var strået vassare, såg ju själv hur mycket det skruvades och mekades med diverse Petromaxlampor. Det känsliga med denna typ av lampor är glödstrumporna som inte tål skakniingar något vidare, utan ramlar sönder. Hör av dig om du vill veta mer och titta på lite olika lyktor, och få se dem i drift. Ska iväg till stugan i eftermiddag och i kväll tänder jag en Radius 119 när jag ska ut i vedboden. Visst kan man bära in veden när det är ljust men det är roligare när det är mörkt och man "fjuttar på" stormlyktan. Sedan kan den ju vara till hjälp när det blåser, det fick brorsan erfara i våras, när "Gudrun" plockade bort strömmen för honom i 9 dygn, då lystes hans tillvaro upp av en 50-tals Optimus.