Lyckat expeiment med billig skidpulka!

hej!

jag läste här någonstans på utsidan att billiga skidpulkor finns att köpa på ÖB. Segerbaden träpulka, ca 1,5 m lång, med bambuskaklar och sele. Vilket lät jättebra, när man är barnfamilj med begränsad ekonomi.

Så jag köpte en á 350 kr.......för att ha och dra mina två barn i, när vi gör dagsturer. Då kom nästa problem ......

HUR får ma fast en två månaders bebis i pulkan på ett säkert sätt?

JO! man spänner fast den bilstol som man har till babyn i pulkan, i mitt fall en "rock a tot". Då får man dessutom bälte och en bra sittställning åt barnet. Vi gjorde en provtur (med en del grymma backar) och bilstolen rörde sig inte en milimeter. Vi har dessutom en åkpåse till bilstolen som höll babyn varm.

Tvååringen fick sitta framför och hoppa i och ur när hon ville. Ska dock tillverka ett ryggstöd, med trepunktsbälte åt henne för framtiden, hon somnade nämligen och låg ganska snett när vi kom hem.

kattenihatten; sa:
hej!

jag läste här någonstans på utsidan att billiga skidpulkor finns att köpa på ÖB. Segerbaden träpulka, ca 1,5 m lång, med bambuskaklar och sele. Vilket lät jättebra, när man är barnfamilj med begränsad ekonomi.

Så jag köpte en á 350 kr.......för att ha och dra mina två barn i, när vi gör dagsturer. Då kom nästa problem ......

HUR får ma fast en två månaders bebis i pulkan på ett säkert sätt?

JO! man spänner fast den bilstol som man har till babyn i pulkan, i mitt fall en "rock a tot". Då får man dessutom bälte och en bra sittställning åt barnet. Vi gjorde en provtur (med en del grymma backar) och bilstolen rörde sig inte en milimeter. Vi har dessutom en åkpåse till bilstolen som höll babyn varm.

Tvååringen fick sitta framför och hoppa i och ur när hon ville. Ska dock tillverka ett ryggstöd, med trepunktsbälte åt henne för framtiden, hon somnade nämligen och låg ganska snett när vi kom hem.

vad händer om pulkan skulle välta tex i en backe ?
har du lagt på några skydd så att den rätar upp sig igen ? eller att barnen inte hamnar fastspända med huvudet nedåt och tyngden av sig själva och pulkan ovanpå eller på sidan med en massa snö skovlandes upp i ansiktet.

/Torbjörn

Bilstolen skyddar

förmodligen ganska bra vid vältning.

Det är en nackdel med en stor bilbarnstol att tyngdpunkten blir hög på ekipaget men dessa gamla miltärpulkor är relativt breda (har en själv och har dragit upp till tre barn i den på en gång). Risken för att det skall välta med en bebis i en bebisbarnstol är nog inte så stor.

Thure

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg