• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Lycka!

Har ni inte läst den nya artikeln om lycka som finns här på utsidan så gör det innan ni läser vidare. Det verkar som om utsidan har något slags sammarbete med företaget som ligger bakom artikeln.

Eftersom jag inte tror på snabba metoder för att uppnå komplexa processer som till exempel lycka så kollade jag upp Roger Callahan som verkar vara den psykolog som verkade ha lagt grunden till den pedagogik som företaget använder. Det verkar dock vara någon modifierad variant som dessutom är ännu enklare och fungerar snabbare.

Jag hittade efter ett par minuter letande en kritiskt granskande vetenskaplig artikel som handlade om bla TFT (Tought Field Therapy).

Här kommer slutsatsen:

"Conclusion and Implications
Despite extraordinary claims to the contrary, TFT is not supported by scientific evidence. The theoretical basis of TFT is grounded in unsupported and discredited concepts including the Chinese philosophy of chi and Applied Kinesiology. Many of the practices of TFT proponents are much more consistent with pseudoscience than science. Controlled studies evaluating the efficacy of TFT will be required for the treatment to be taken seriously by the scientific community.
TFT is only now beginning to garner negative press, and critiques are starting to appear in the popular literature. For example, Swenson (1999) recently reviewed the extraordinary claims for TFT made by Callahan and others, and noted the absence of controlled research to support these claims. Recently in the Skeptical Inquirer, Lilienfeld and Lohr (2000) reported on the American Psychological Association's decision in late 1999 to prohibit its sponsors of continuing education programs for psychologists from offering credits for training in TFT, as well as the sanctioning of an Arizona psychologist for using TFT and Voice Technology within the practice of psychology.

Nevertheless, thousands of therapists from various professional disciplines continue to pay for TFT training courses. Much of TFT's marketing success can be attributed to the prevalence of pro-TFT Web sites that promote strong claims of its effectiveness. TFT therapists, some of whom have no traditional training in psychology or psychotherapy, appear to be satisfied with TFT's vivid anecdotal stories of success, and are not aware of or not bothered by the overwhelming lack of empirical support for the procedure. Englebretsen (1995), among others, points to the alarming rise of postmodernist attitudes currently permeating the mental health field, exemplified by the willingness of some clinicians to value compelling anecdotal stories over controlled empirical data. This postmodernist mindset promotes the notion that all truth is relative and contextual; science is only one of many modes of thinking, each of which is equally valid. Such attitudes render the mental health field fertile breeding ground for pseudoscientific therapies such as TFT and its derivatives. Healthy skepticism competes head-to-head with extraordinary claims and, as is often the case, many mental health clinicians choose to ignore the facts in favor of miraculous possibilities."

Källa:
http://www.csicop.org/si/2000-07/thought-field-therapy.html


Ibland inom psykologin så är det svårt eller till och med omöjligt att testa behandlingsmetoder så det kan vara svårt att definitivt avgöra huruvida pedagogiken fungerar eller inte. Man kan resonerna så att huvudsaken är att folk mår bättre och egentligen behövs det inte några empiriska bevis. Men med det resonemanget kan man förvara allt som till exempel Astrologi vilket självklart saknar vetenskaplig grund.

Det finns snabba effektiva metoder för att behandla tex fobier som baserat på KBT (kognitiv betteendeterapi) vilket man kanske tidigare trodde var mindre effektivt. Där finns det dock idag starka empiriska bevis för dess effektivitet.

Så kanske det är med teambuilding också?

Jag är dock mycket skeptiskt?

Vad är panelens reflextioner på artikeln här på utsidan?

Finns det enkla standardiserade metoder för att bli lycklig?
 
Jag delar din skepticism och följande citat från ovanstående länk späder ytterligare på detta.

"The therapy is based on the idea that invisible energy fields called "thought fields" exist within the body (Callahan and Callahan 1997). Environmental traumas and inherited predispositions are theorized to cause blockages, or what Callahan terms "perturbations," in the flow of energy in these thought fields. Callahan theorizes that the commonly observed neurochemical, behavioral, and cognitive indicators of disorders such as depression are the result of these perturbations. In other words, the root cause of all psychological problems are blockages in energy fields.

n order to correct these perturbations, clients are directed by the TFT therapist to tap on the body's "energy meridians" in specific sequences, called "algorithms," which vary based on the particular problem being treated (Callahan and Callahan 1997)."

New-age influerade ovetenskapliga mirakelmetoder och "ying, yang och jung psykologi", som mot ekonomisk ersättning utlovar en snabb väg till lycka gränsar farligt nära det jag kallar kvacksalveri. Detta är bland det värsta jag vet och verkligen inget jag vill mötas av på utsidan!

/D
[Ändrat av dave1 2004-11-27 kl 02:48]
 
crazy; sa:
Vad är panelens reflextioner på artikeln här på utsidan?

Finns det enkla standardiserade metoder för att bli lycklig?

Jag missade att notera att en kritisk granskning av det senaste tillskottet på artikelfronten redan dragits igång här innan jag postade ett inlägg på utsidan.se-forumet. Som framgår av inlägget där är jag inte ens kritisk till artikeln i fråga, jag är totalt fördömande. Som Michael på sant grävar-journalistisk manér visar är själva metoden de tillämpar baserad på kvasi-vetenskapligt tankegods från USA. Men efter att jag läst på Mental Krafts hemsida vill jag tillstå att det inte ens är kvasi-vetenskap, det är kvalificerat lurendrejeri. Där finns ingen substans, bara lösa formuleringar som "det går inte bara att tänka positivt" (nähä, det ska till en brev-kurs också, sen är människan komplett) samt djupa insikter i stil med "lycka handlar inte om vad man faktiskt har, utan om förmågan att kunna känna livets värde".

Jag hoppas verkligen att vi slipper se mer av sådant här på denna sida. Låt oss ägna oss åt fjällvandring, långfärdsskridsko och allt annat som vi kallar friluftsliv och låt inte denna sida bli ett forum för billiga försök att tjäna pengar på människors naivitet.
 
Ämnet.

Vad jag förstår, så är ämnet psykiskt välbefinnande, och hur självbedrägeri i form av materia bl a kan ersätta eller förhindra att människor faktiskt uppnår tillstånd av meningsfullhet; det här är knappast nytt, och inte särskilt ifrågasatt på något vetenskapligt sätt. Om det finns någon vedertagen antites för ovanstående, så är med största säkerhet även den antitesen föremål för kritik. Vad som däremot är intressant i sammanhanget, är väl att ett off-topic ämne för detta forum, blir så negativt behandlat. De flesta på detta forum hävdar ju, att de sysslar med sina aktiviteter för att just uppnå någon sorts meningsfullhet, så varför inte upplåta lite tid och plats för att resonera vad det är: Begrepp utan substans är ju faktiskt endast begrepp. Sen håller jag med om att ämnet har ett djup och en bredd som tarvar efter mycket text, men det skapar förutsättningar för varje skribent på forumet att utveckla. Och jag håller med om att geschäftet som artikeln ledsagas av, är något detta forum kan vara utan!
 
Rent initilt när jag läste artikeln så fick även jag lite sektkänsla precis som tjonsson men håller även med lowe att man skall nog inte dömma för fort.

Samma diskussion har funnits om psykoanalysen som baserar på Freuds teorier vilket även dem saknar empirisk grund till en stor del. Angående Freud är min ståndpunkt att han gjorde en kontruerad teori på grund av att han själv ville bli något. Dock hade ha rätt i vissa fall även om en del av vad han kom fram till var ren nonsens eller med liten substans. kortfattad så överdrev han och förenklade saker.

Samma sak känner jag med det här. Det finns en substans men det känns nästan äckligt överdrivet och förenklat.

Man möts på hemsidan av ett lyckligt karismatiskt par med vita raka tandrader som säger sig kunna hjälpa just Dig.

Själv så tror jag att olycka bottnar i djupa konflikter och att modifiera personligheten är en lång och svår process där stöd visst kan ges men att merparten av arbete får personen själv stå för. Det är väl i och för sig det som det här verkar gå ut på.

Men spontant så får även jag gechäft känslor så det är troligvis att det finns en substans som är förvillande som metoden grundar sig på.

Någon drog en parallel till Dr Phil. Han grundar sig dock på vetskapliga studier även om det är väldigt ytligt och förenklat även där. Jag tycker han är okej men inte mer. Han hjälper nog trots allt en hel del människor.

Man får inte glömma heller att allt inte skall komliceras utan ibland så kan svaret vara enkelt och genialt. :)

Det finns till exempel seriösa sajter som riktar sig till personer med panikångestattacker. Det projektet har tydligen fungerat väldigt bra men där är det proffs som står bakom med utbildning och erfarenhet inom psykologi.
 
Dr Phil

jag såg ett tv-program med Dr Phil för något år sedan och han sa att lycka är ett mentalt tillstånd som man kan bestämma sig för att leva i.det har ialla fall funkat för mig,men så enkelt är det nog inte för alla.



peter
[Ändrat av ping 2004-11-27 kl 15:23]
 
Re: Dr Phil

ping; sa:
jag såg ett tv-program med Dr Phil för något år sedan och han sa att lycka är ett mentalt tillstånd som man kan bestämma sig för att leva i.det har ialla fall funkat för mig,men så enkelt är det nog inte för alla.



peter
[Ändrat av ping 2004-11-27 kl 15:23]

Du menar att du känner den där fullständiga lyckan konstant. Har aldrig en dålig dag eller vadå?
 
ping; sa:
jag såg ett tv-program med Dr Phil för något år sedan och han sa att lycka är ett mentalt tillstånd som man kan bestämma sig för att leva i.det har ialla fall funkat för mig,men så enkelt är det nog inte för alla.

Ett tips: börja sälja brev-kurser.
 
Re: Re: Dr Phil

Klart som f*n att jag har mindre bra dagar som de flesta andra,det är bara det att när jag stiger upp på morgonen känner jag efter hur jag mår och anpassar mig efter det.Ingen kan vara på topp jämt.


Ang.sälja brev-kurser försöker jag att tänka större:))
 
Re: Re: Re: Dr Phil

ping; sa:
Klart som f*n att jag har mindre bra dagar som de flesta andra,det är bara det att när jag stiger upp på morgonen känner jag efter hur jag mår och anpassar mig efter det.Ingen kan vara på topp jämt.


Ang.sälja brev-kurser försöker jag att tänka större:))

Bra då har vi nått koncensus.

Jag håller med dig om att jag tror att man kan styra mycket själv. Mår man dåligt kan man tvinga sig ut på en promenad eller nått så brukar det bli bättre. Det handlar även om inställning till livet. tycker man att liver är piss så blir det även så. Tycker man motstasen så blir det förhoppningsvis så.