Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem?

Jag funderar på att köpa ett bra tält för sommar- och vinterbruk och har i mitt sökande fastnat för Nammatj 3 eller Keron 3. Finns det någon som har några bra tips eller synpunkter på hur den lutande väggen i Nammatj fungerar. Blir det trångt och därmed risk för kondens på sovsäcken?

Vad är era erfarenheter?
 
Helst rak vägg

Jag har ett Keron 3 GT och tillgång till ett Nammatj 3 i familjen. Den sluttande väggen i Nammatj stjäl mycket utrymme. Att sitta två personer i innertältet och pyssla blir trångt. Konceptet med raka väggar i båda ändar samt två ingångar är mer utrymmeseffektivt och bekvämt. Hade jag köpt ett åretrunttält idag hade det blivit ett Keron 3 (utan GT absid som jag har idag)eller motsvarande lösning hos en annan tillverkare.

Jag har tidigare utvecklat det här resonemanget utförligare i en annan tråd i detta forum.

Tommy
 
Är du lång >190 och ligger i lätt nedförs backe som man ofta gör i fjällen i kombination med rörelser under natten är det risk att duken och inertältsväven kommer i kontakt => fuktig fotända.
Har hänt mig en gång på fyra år (187cm) men spänner man upp tältet noggrant är det inga problem.

-Åke
 
Inga problem med lutande vägg

Har ett Nammatj 2 och har inga problem med varesig den lutande väggen eller innerutrymmet, men så är jag inte så lång heller (173). Har å andra sidan bara tältet till att sova i, tillbringar all tid utanför annars och har packningen utanför. Som skydd för att inte komma åt väggen med sovsäcken allra längst ner så brukar jag lägga de saker som oundvikligen måste med in i tältet, såsom byxor och jacka, eventuellt skor där.
 
Allt är kompromisser.

Lutande vägg sparar lite vikt och lite mer markutrymme.
Rak vägg ger och kräver lite större tält.

Kondens på fötterna har jag inte råkat ut för själv (Nammatj 2, 193 cm) men det kanske är ren tur?

Det som retat mig är att man måste väga in en fix sovriktning när man placerar tältet. (Fast det går att ha huvudet i snedänden också.

Kort sagt: Du kan grubbla dig tokig på vilket som passar bäst, eller blunda och singla slant...
 
Kan bli blött..

Har använt både Nallo och Namatj, och faktiskt upplevt problem med att fotändan blir blöt när kondenstrycket är högt. Hur lång du är spelar förstås in, lixom vilken liggställning man begagnar, men vem som helst kan nog få problem om tältet bara står i lite uppförsbacke.
-Å andra sidan avhjälps det enkelt genom att svepa skaljackan runt sovsäckens fotända!

/Per
 
Yttermått

Tältets innermått och utrymmen står naturligtvis i proportion till hur stora yttermåtten är. Vid fjällvandring har man oftast skapligt gott om plats att hitta en bra tältplats men vid exempelvis paddling i skärgården kan det vara knivigare att hitta utrymme för ett tunneltält.

Anser Utsidans läsare att skillnaden i yttermått mellan Keron och Nammatj är värd att beakta? Har någon stått på en holme i skärgården och haft lätt/svårt för att hitta en vettig plats åt ett Keron?
 
Re: Yttermått

Anser Utsidans läsare att skillnaden i yttermått mellan Keron och Nammatj är värd att beakta? Har någon stått på en holme i skärgården och haft lätt/svårt för att hitta en vettig plats åt ett Keron?
Inte Keron, men Helags. Tror det är samma mått som ett tvåmanna-Keron. Helags har f.ö. gått ur tiden men det beror väl på att Keron-2 är i stort sett samma produkt. Iallafall, nej, det var inte svårt att hitta plats. Fanns det plats så räckte det.. Åtminstone på västkusten finns det gröna gräsplättar ibland där ett tält passar perfekt. På en naken häll är det ju lite lurigare, det ska vara plant hela vägen, inga sprickor eller hål eller annat tjafs, osv. Men en halvmeter extra är ingen kris.
 
Beror på

Jag har ett Namatj 2
För mig som är liten (162cm) är det inga problem med kondensen i den sluttande delen.
När jag vintertältar tillsammans med min kompis Jon (>190cm) blir hans sovsäck alltid blöt i fotändan.

Om det Namatj 3 du skriver om inte är ett GT så skulle jag nog sattsa på ett Keron 3. Jag köpte mitt Namatj 2 med ensamtältning i åtanke och för det passar det utmärkt men med mig och Jon tillsammans tenderar tältet att bli väl trångt på vintern och under regniga sommardagar.
 
Nammatj vs Keron

Inte blir det trångt i ett Nammatj.
Skall du bära tältet på ryggen ofta välj Nammatj.
Om du aldrig har så långt välj Keron.
/Bosse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Mattias Claesson Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT. Bo och sova 11
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
roger_madsen Nammatj VS Nallo Bo och sova 39
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
balo Nammatj Gt eller inte? Bo och sova 7
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Hilleberg Nammatj 2 GT vs. Nammatj 3 GT Bo och sova 3
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg