Lurigt klädval nu

Solen skiner och det är minst 20 grader i skuggan. Men i vattnet är det ca 10 grader. Sitter och funderar på om jag ska välja våt- eller torrdräkten. Badade med våtfräkten i ca 13 gradigt vatten i fredags och det var jädrans inte skönt. Men paddla i torrdräkten känns ju måttligt lockande. Man kan ju ha några tunna tröjor och byta lite då och då, men det lär bli vaaarmt.

Tror jag ger torrdräkten en chans iallafall. Då kan man doppa sig lite då och då, paddla i nybadad våtdräkt är inte kul. Tycker jag alltså...

Är det inte busväder så brukar jag skippa torrdräkten då vattentempen når 10 grader, räknar med att då har jag tidsmässigt tillräcklig marginal att ta mig upp och byta till torrt ifall att jag skulle råka ta en ofrivillig simtur. Badar visserligen året om i havet så 10 grader känns inte så kallt.

10 grader står jag inte ut med! Ush och fy. Nu var det 12-13 grader i havet också. Det blåste lite och det var rätt skönt med torrdräkten. Den åkte av en stund när jag gjorde strandhugg. Tyckte det var lämpligare än med våtdräkten, men det var väl kanske lite sisådär med shorts under... Blev lite läbbig känsla mot benen.

Slutade med torrdräkt för en månad sen ungefär. Blir för varmt nu, men om jag sätter på den igen vid ruskväder sitter jag aldrig med bara shorts i, har alltid ullunderställ. Annrs känns det onödigt att öht ha torris, för shorts värmer ju ingenting vid plurr och inte torrisen heller - den håller dig bara torr, men inte varm.

Testade såklart torrisens verkan på benen utan underställ och det var faktiskt rätt stor skillnad jämfört med ingen dräkt alls. Med dräkten var det lite kyligt om benen, utan dräkt fixade jag inte att gå ut i vattnet mer än några sekunder. Trodde faktiskt inte dräkten ensam skulle göra så stor skillnad. Men det var inte skönt när det blev lite kondens på insidan, så långbyxor får det bli. Grejen var att jag ville ha kläder under som fungerar att vistas bland folk med och med fickor för nycklar och plånbok. Då har man ett logistikproblem mindre för de korta utflykterna. Mindre med prylar att hålla reda på. Klarade mig bra även på överkroppen med en Kraft skidjacka. Den var lite fuktig vid strandhugget men värmde och torkade rätt fort så det behövdes inget ombyte.

Grejen var att jag ville ha kläder under som fungerar att vistas bland folk med och med fickor för nycklar och plånbok. Då har man ett logistikproblem mindre för de korta utflykterna. Mindre med prylar att hålla reda på. Klarade mig bra även på överkroppen med en Kraft skidjacka. Den var lite fuktig vid strandhugget men värmde och torkade rätt fort så det behövdes inget ombyte.

Man ska helst inte ha kläder av bomull under våtdräkten. Bättre med syntet som inte binder fukten utan hjälper till att transportera fukten ut genom din torris (som har andasfunktion antar jag).

mvh thomas

Nä, ingen bomull. Det kan fungera hyfsat med 65/35% syntet/bommul i byxorna. På överkroppen vill jag däremot ha helsyntet. MEN inte flis! Det följde med ett helställ i flis när jag köpte torrdräkten och det är jätteskönt TILLS man börjar svettas. Och svettas gör man rätt snart med flisunderställ även när det är rätt kallt ute.

Jag har faktiskt paddlat med jeans och skjorta under torrisen, men det var ca 1,5km när jag köpte Njorden och var väldigt nyfiken på hur den gick i vattnet. Då åkte jag trotts snöväder direkt till lämpligt vatten, drog på dräkten över de vanliga kläderna och provpaddlade. Gav upp så fort jag anade att kroppsvärmen började gå upp så jag inte skulle bli svettig. På det viset är torrdräkten riktigt finemang. Bara dra utanpå det man har utan att behöva byta om. Toppen för kort provpaddling.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinH75 Vattentemperaturen och Klädval? Paddling allmänt 13
Kroppe Klädval vid regn? Paddling allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg