Lundhags Sylarna

Aha, Fjollträsk làter ju mer förstâeligt än Fjolträsk...

Mvh /Mats
(frân Fjollträsk, just. Samt utvandrad och därfór inte helt ajour med spràkets utveckling. Utsidan överaskar med att inte bara vara bra medium att informera sig om frilufts-teman, utan även om sprâkliga spörsmâl)

[Ändrat av malindo 2003-01-29 kl 17:55]

malindo; sa:
Fredrik:
om du ser nàgon anorak fràn Norröna resp. Lundhags kan du vál klämma lite och àterkomma med komentar?

Daniel:
exakt var i landet kallar man Sthlm för Fjolträsk i dagligt tal? och var kommer denna originella benämning ifrân?

Mvh /Mats

Fjollträsk och inte fjolträsk :).

Ang Anorakk, jag har klämt en del på Norröna, deras modell är klassisk och av bättre kvalite än Lundhags (tycker jag). Tyget är bomull som är i klass med ventile i täthet och tätare än Lundhags. Huvan är uppstyvad och har plats för ulvskinn (motsv).

RIM har jag inte sett ännu, måste vara en ny mod.

/J

malindo; sa:
Fredrik:
om du ser nàgon anorak fràn Norröna resp. Lundhags kan du vál klämma lite och àterkomma med komentar?

Daniel:
exakt var i landet kallar man Sthlm för Fjolträsk i dagligt tal? och var kommer denna originella benämning ifrân?

Mvh /Mats

Det är nog som Fredrik säger, men jag tror att ursprungligen så kommer det från Ronny Eriksson (ståupp komiker från Piteå) . Tror att det var han som började genom att säga att "Fjolträsk ä nå fint, syn he ligg så ocentralt. Men jag är itne säker på att det var han som "började" med uttrycket.
Det används nog i stora delar av norra Sverige när man vill vara lite elak eller vad vi nu skall kalla det.
/fritt spekullerande Daniel

Fjollträsk och inte fjolträsk :).

Förlåt, men svensk stavning har aldrig vart min starka sida. Fråga min gamla svensklärare Göran så får du höra.........

/Daniel, med stavningsproblem!

Godmorgon Daniel:
tycker eventuella stavningsproblem med rikssvenskan kompenseras bra med helt korrekt norrbottnisk ortografi.

Simma lugnt!

Mats

anorak

En riktigt rejäl anorak med alla de fördelar som fungerande bomullsväv har (god värme och bra andning)är Norrönas modeller. De har en anorak och en anojakke i 100% bomull. Jag har haft min anojakke i snart tio år och den har fått en fin "patina" som kommer med användandet. Jag har tvättat den så sällan det går för att spara färgen samt återimpregnerat den vid varje tvätt. Jag har också fått reparerat runt handleder och andra slitageytor. De senare modellerna har bl a nymodigheter som förböjda armar - det är mao. en retro-höjdare i moderna tappning!I övrigt, föredömlig högfjällshuva, lite extra långa armar: Välgjord på alla sätt och vis (vilket min ändringsskräddare intygat vid reparationer!)I samma serie finns även byxor och knickers. Även norska Bergans och HH gör turbeklädning i bomull. Janne.
[Ändrat av lowe 2003-02-07 kl 09:06]

Re: anorak

lowe; sa:
En riktigt rejäl anorak med alla de fördelar som fungerande bomullsväv har (god värme och bra andning)är Norrönas modeller.

Hej Janne:

Jag hade ocksà spanat in Norrönas anorak.. är det nâgot som Norrmän kan sâ bör det ju vara att göra bra anoraker. Vad kostar den i Sverige ungefär?

Mvh /Mats

norröna bomull

(måndag morgon - tillbaka på jobbet...)Sist jag såg en prisangivelse var priset runt 1.800Sek.Men det är väl investerade pengar: Det rör sig inte om ngn. fladdrig, sekunda bomullskvalitet, utan en kraftig och slitstark väv som när den är välimpregnerad klarar en hel del väta också (även om jag primärt betraktar bomullskläder som bäst vid blåsiga köldaktiviteter.) Efter ca. sju års hård användning fick jag lämna in jackan till skräddare som i första hand fick laga och förstärka ärmsluten: De hade frasat upp sig, likaså runt nederkant vid snörstoppskanalen - men sånt går ju att fixa, om man som jag står ut med ett plagg så länge! Janne.

Tack Jan för informationen! Norröna verkar onekligen vara ett alternativ för anorak!

Men: fortfarande ingen som testat (eller âtminstonde känt pâ) Lundhags Sylarna?

Mvh / Mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hildebrant24 Lundhags Synchro II High Kläder 3
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 12
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg