Lundhags Professional I 30 grader plus terräng

Hej

Vem har erfarenhet att vandra med Lundhags Professional kängorna( Både mid och den långa) i 30 grader plus i varierande terräng under minst 1 vecka. Kan ni berätta lite om erfarenheterna osv.

Med vänlig hälsning,
Walle

Jag har kört mycket med Syncro Mid som värst i väldigt sommarvarmt väder i Sarek under 8 dagar. Funkar finfint men skönt att lufta och bada fötterna när det är paus.

Har haft Professional High i 23 år men det har aldrig varit något problem med värme OM man ser till att ta av kängorna och lufta fötterna 5 minuter typ varje timme. Annars får man skoskav omgående !

Funkar hur bra som helst.

Dubbla tjocka sockor som binder svetten.
Byt till torra dubbla tjocka sockor vid rast.
Häng upp de svettiga på ryggsäcken.
Upprepa.

Jag brukar ha med mig dubbla uppsättningar yllesulor som jag också skiftar vid rast, eller iaf ett par gånger om dagen.

Mycket svett blir det :)

Hejsan,

Kom just hem från en veckas vandring uppe i Rago + västra Padjelanta med mina Lundhags Syncro. Och vädert har som bekant varit tokvarmt. Kör med två rejäla yllesockar i mina Lundhagare så det bildades givetvis oerhörda mänder med fotsvett. Men ser man bara till att ta av sig kängorna, sockorna och ta ut sulorna vid varje rast (vi kör med en fikapaus + lunchpaus varje dag) så håller sig fötterna pigga och glada.

Som jämförelse gick jag höga turen i liknande temperaturer med mina Meindl Island för ett par år sedan och jag kan inte påstå att man var svalare eller mindre svettig i dom. Är nog typ sandaler eller 5-fingers som gäller om man vill hålla sig någorlunda sval om fötterna en sommar som denna

Ha en god tur där uppe!

/ Stefan

Är det 30 grader behövs inte sockbyte, de torkar ju bums när det är varmt. Byter ni även innersula när ni byter sockar ???? Om inte är ju sockbytet förgäves !!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg