Det kan vara så att det i materialspecen skiljer sig något men i grund och botten är det kängor som är väldigt lika i sin konstruktion. Jag tror inte att du kommer att märka någon skillnad på de olika modeller avseende stabilitet och torkning, om det är någon skillnad så tror jag att den är ytterst marginell.
Syncron har "Heel fit-någonting som ska ge bättre hälgrepp, jag tror inte att Pro:n har det.
Nu spekulerar jag men jag tror att när Syncron introducerades så fanns Professional endast med normallästen så då var det en stor skillnad. Jag tror dock att många köpare undvek Syncron på grund av utseendet med de gula fälten osv. och ville ha det rena, svarta utseendet hos Pro:n. Skärskilt de militära användarna föredrar nog helsvarta kängor.
Många kanske också ville ha Optilästen så Lundhags fick nog en del specialbeställningar på Pro-kängor med optilästen bl.a. Coldskills i Karlsborg har haft en stående beställning på den konfigurationen.
Så småningom så har nog därför Lundhags infört Professionalmodellen med optiläst i sitt ordinarie sortiment trots att den då kanske kanabiliserar på försäljningen av Syncron.
Som sagt så tror jag att den funktionella skillnaden mellan de olika modellerna är väldigt liten så du kan nog köpa den du tycker är snyggast (eller så ringer du och pratar med Lundhags själva, de brukar vara hjälpsamma).