• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Luleå

Jag bor i Lund och är trött både på den icke existerande vintern och på den tämligen ointressanta naturen runtomkring, jag har därför bestämt mig för att flytta till Luleå och studera. Jag har kollat väderprognosen för Luleå under många veckor och jag tycker det verkar vara lite oroväckade milt där. Är detta bara en tillfällighet eller brukar vintrarna vara nästan lika kalla som i Lappland? Hur mycket snö brukar där vara och hur länge ligger den normalt sett?
Finns det någon vacker vild natur runtomkring?
Dessutom undrar jag om man brukar se norrsken såpass långt söder om polcirkeln:p
Alla som bor eller har bott där får gärna berätta hur det ligger till, vill veta vad det är jag ger mig in på om jag flyttar 150mil norrut.
 
De senaste veckorna har det varit varmare än normalt i hela norra Sverige, men generellt så är det varmare på vintern vid norrlandskusten än i inlandet. Luften är också fuktigare och det blåser oftare än i skogslandet. En normal vinter kan man räkna med bra skidföre i ca 3 månader.

Luleå har Sveriges vackraste skärgård och det finns flera stora älvar på nära håll. En hel del berg, stora skogar och fina sjöar. Åker man lite längre finns det många, många vackra platser, till exempel Storforsen, europas största obundna fors, som man bara måste uppleva! Den är fantastisk alla årstider, men särskilt magisk på vintern när vattnet blir till stora isformationer.

Men, om det är riktigt härlig vinter med närhet till de verkliga vidderna du vill ha så rekommenderar jag Arvidsjaur eller Gällivare. Finns inget universitet där förståss..

Och visst ser man norrsken, men i själva Luleå är det för mycket annat ljus som stör, tycker jag.
 

avslutad210712

Gäst
Var glad att det är lite mildare i Luleå än längre inåt landet för Luleå är troligen Sveriges värsta blåshål vilket gör att kylan känns betydligt mer än vad graderna säger :)

Om det är riktig vinter du söker så flyttar du till Kiruna men då blir det förstås bara rymdteknik du kan studera vilket kanske inte riktigt är vad du är intresserad av. Fast jag har för mig att det startats någon form av fordonsutbildning (läs bilar) i Arvidsjaur vilket kanske kan vara ett alternativ. Har dock alldeles för dålig kunskap om den senare utbildningen men hör av dig till studievägledarna på LTU så kanske de kan hjälpa dig.

Hittade en länk till utbildningen. Visserligen på engelska men det gissar jag inte skall vara något problem.

http://www.ltu.se/tfm/cooperation/d653/d1096/d1106
 
Jag är född och uppvuxen i Boden, fyra mil från Luleå inåt landet. Just nu bor jag dock i Malmö och kan intyga att skillnaden är väldigt stor mellan Skåne och Norrbotten. Som Kebnekajsa skrev så har det varit ovanligt varmt den senaste tiden men ofta kan det vara rejält kallt i slutet av december och januari och temperaturer under -30 är inte ovanliga. Luleå präglas ju dock av närheten till havet och bara några mil inåt landet så är det torrare.

När det gäller natur så beror det väl på lite vad du är ute efter. Skärgården är fantastiskt fin och man har en närhet till skogen på ett helt annat sätt än i Skåne. Gillar man utförsåkning så finns det närliggande Måttsund eller det bättre Storklinten inom dagsavstånd. För att riktigt kunna tillgodogöra sig friluftslivet och naturen så bör man nog ha tillgång till bil och inom en tiomils radie så finns en del.

När det gäller fiske så kan man nämna Luleälven nedan Bodens kraftstation som har mycket bra fiske efter lax. Tyvärr är miljön där inte så upphetsande pga kraftverket men jag är lite hemmablind också. Råneälvdal har hyfsat fiske och är mycket vacker, särskilt en bit upp mot Gunnarsbyn. Piteälven har bra fiske ovan Storforsen. Sen finns det en hel del mindre vattendrag i närheten också.

När det gäller klättring finns en del. I Boden i ett gammal stenbrott vid Åberget och på Bjässberget. Dödlarsberget vid vägen mot Vidsel/Storforsen är också ett känt tillhåll. Sen finns det en del mot Niemisel också.

För MTB så är Boden lite av ett eldorado eftersom all militär aktivitet under åren efterlämnat sig många stigar och terrängbilsvägar. Man bör dock kontrollera så man inte hamnar på nåt skjutfält under övning men annars finns hur mycket som helst.

Norrsken ser man rätt ofta men man behöver, som Kebnekajsa skriver, helst ta sig ut en bit från städerna för att se det riktigt bra. Norrsken är dock vanligt förekommande.

Natur finns det i alla fall gott om men personligen tycker den är lite tråkig någon mil runt Luleå. Man bör helst ta sig en bit inåt landet för att det ska bli intressant tycker jag men har man bil så finns fina ställen hyfsat nära. Sen är det ju inte så långt till platser som t ex Muddus nationalpark. Drygt 2 timmar i bil så är man där. Det går ju även snabbt att ta sig den riktiga fjällvärlden också.

Det finns mycket mer att skriva. Fråga om du funderar på något särskilt.

/D
 
Angående utbildningar så kan man ju läsa många utbildningar på distans numer, det är det många i norrbottenskommunerna som gör.

dave 1 har nämnt några av de ställen som jag tänkte på men inte räknade upp. Pärlorna är många i den här delen av landet, men precis som han säger så är det inte just runt själva Luleå det är finast.

Och vad gäller blåsten så har avslutad210712 helt rätt. Varje gång jag kommer till stan och kliver ur bilen så kommer jag ihåg varför jag inte vill bo där ;-)
 
Senast ändrad:
Jaså det blåser såpass i Luleå, trodde ändå bottenviken låg förhållandevis skyddad. Blåst och fuktig luft är jag van vid i Skåne som utan tvekan är Sveriges värsta blåshåla med sitt havsnära läge och öppna landskap. Detta är dock inget jag vill vill ha om jag flyttar upp dit. Här känns även -1 rejält kyligt. Ifall Luleå är liknande fast med betydligt lägre temperaturer låter det mer avskräckande än -35 i inlandet. Det är stilla vind med bitande kyla jag önskar. Är dock rädd för att Arjeplog med sin utbildning kan ligga lite väl avskilt i Lappmarkerna, en större bredd på utbildningarna i Kiruna vore betydligt bättre. Å andra sidan är det mesta betydligt bättre än Skåne, Luleå är väl snösäkrare än exempelvis Åre som de flesta sydsvenskar tror är ett kyligt Nordsverige.

Men om man nu flyttar till Luleå, är det som student lätt och billigt att ta sig inåt Landet med tåg/buss?
 
Jaså det blåser såpass i Luleå, trodde ändå bottenviken låg förhållandevis skyddad. Blåst och fuktig luft är jag van vid i Skåne som utan tvekan är Sveriges värsta blåshåla med sitt havsnära läge och öppna landskap. Detta är dock inget jag vill vill ha om jag flyttar upp dit. Här känns även -1 rejält kyligt. Ifall Luleå är liknande fast med betydligt lägre temperaturer låter det mer avskräckande än -35 i inlandet. Det är stilla vind med bitande kyla jag önskar. Är dock rädd för att Arjeplog med sin utbildning kan ligga lite väl avskilt i Lappmarkerna, en större bredd på utbildningarna i Kiruna vore betydligt bättre. Å andra sidan är det mesta betydligt bättre än Skåne, Luleå är väl snösäkrare än exempelvis Åre som de flesta sydsvenskar tror är ett kyligt Nordsverige.

Men om man nu flyttar till Luleå, är det som student lätt och billigt att ta sig inåt Landet med tåg/buss?

Det där med att det är blåsigt och fuktigt i Luleå är ju med Norrbottniska mått mätt. Det är bra mycket blåsigare och fuktigare i Malmö kan jag säga och jag tror nog du kommer uppfatta vintern som riktig vinter, till skillnad från den Skånska "vintern" som ju mer är bara blöt, dimmig och blåsig.

Angående transporter så går malmbanan från Luleå till Narvik och det är rätt billigt att åka tåg. Som icke-student har jag för mig jag betalade 240 kr mellan Boden och Kiruna senast jag åkte i augusti. Så ganska snabbt och billigt tar man sig direkt till fjällvärlden. Till Abisko går det tåg hela vägen, till Nikka/Keb så byter man till buss i Kiruna, till Sarek/Padjelanta/Stora Sjöfallet så byter man till buss i Gällivare eller Murjek. Länstrafiken Norrbotten (www.ltnbd.se) kör bussar över hela länet. Dock är kollektivtrafiken inte lika utbyggd som i Skåne och det finns ingen motsvarighet till pågatågen t ex. Mellan tätorter och turistställen går det rätt bra att åka kollektivt men vill man till andra ställen så är det betydligt svårare. Bussar i inlandets glesbygd går heller inte så ofta. Men om du börjar studera i Luleå så kanske du lär känna folk med bil. Sen så finns det väl lite olika föreningar vid universitetet som anordnar aktiviteter och utflykter.
 
Jo Luleå är känd som dom fyra vindarnas stad, det kan blåsa motvind på alla fyra sidorna om ett kvarter. Men det beror på att stan ligger på en halvö och är aningen felplanerad. Man lider inte allt för mycket av det när man väl blivit van. Jag har aldrig frusit så mycket som då jag bodde i skåne, blir "kallare" med högre luftfuktighet, normalt så brukar allt hav vara fruset nu.

Annat var det den vintern det var -45 en dag då jag skulle till jobbet...

Välkommen till Luleå, hoppas att du kommer att trivas.
/Ulf
 
Tackar så mycket för svaren!
Jo det låter ju onekligen inte så illa som det först verkade, men med tanke på vilka andra alternativ det finns om man vill studera på ett större universitet så är läget oerhört bra. Att ha en morgons tågresa till lapplands fjällvärld är trots allt ett rejält privilegium.
Om man jämför med exempelvis Umeå där det också finns ett universitet, hur är klimatet, naturen, norrskensfrekvensen och läget där jämfört med Luleå?
 
Umeå är för det första en mycket större stad, med allt vad det innebär.
Det finns mycket vacker natur runt Umeå också och samma möjligheter till ett rikt friluftsliv i närheten. Det är närmare till fjällen än från Luleå.
Även i Umeå kan det vara riktigt kallt ibland och norrsken är inte ovanligt där heller. Däremot är det normalt mindre snö än i Luleå, fast inte om man åker en bit inåt landet.

För övrigt, vad gäller blåsten och luftfuktigheten i Luleå, så har de helt rätt de som säger att det är mycket värre i södra Sverige. Men jämfört med övriga Norrbotten så är Luleå ett blåshål, framför allt gäller det i centrum där det alltid är korsdrag.

Studenter söderifrån brukar trivas i Luleå, det är en trevlig studentstad. Om du pluggar där i några år så kan du ju sedan bestämma dig om du vill stanna kvar där eller flytta till något annat ställe i Norrbotten.

Jo, en sak till, det var inte Arjeplog utan Arvidsjaur jag föreslog. Stor skillnad, både platserna är trevliga, men Arjeplog är mycket mindre och ligger längre in i "Lappmarkerna".
 
Tromsö

Inga planer på högre studier i grannlandet?
Tromsö med sin häftiga natur inpå knutarna tex?
Du måste ju ändå resa iväg från Luleå för att komma till riktiga snöställen,skidställen,klätterställen,fjäll etc.
För mej är Luleå en kuststad där fördelarna stavas skärgård,paddling,långfärdsskridskor.Behagliga somrar och snidiga,isiga,snöfattiga vintrar och rätt ofta regn.
 

avslutad210712

Gäst
Om du skall upp i fjällvärlden (Kiruna, Abisko, Björkliden) så är Luleå helt rätt att välja eftersom du som tidigare nämst kan kliva på tidigaste tåget på morgonen och vara framme efter några timmar och på samma sätt kan du kliva på senaste tåget och vara hemma strax efter 22 på kvällen. Bussarna tar lite längre tid på sig men å andra sidan kan du med hjälp av dem ta dig till alla de vanliga målen med några timmar längre resväg. en annan fördel med Luleå är att studentidrotten är väldigt aktiv på hemmaplan med diverse aktiviteter men även ett antal resor upp till fjällvärlden med skidåkning, fjällvandring men även kanotturer i Luleåtrakten.

http://www.stilsportcenter.se/