Tack allihopa för synpunkter, tips och bilder!.
Lite bakgrund till min frågeställning:
Senast jag campade var på Nåttarö utanför Nynäshamn. En mycket enkel tältplats bestående av en trevlig gräsplan kanske ca 50 x 75 m stor med fina, mer eller mindre vindpinade tallar här och var. Och enkla dass intill med öppna tunnor inunder som ibland stank. Till badstranden var det säkert minst 350 m och till duscharna ½ kilometer, men betydligt närmare till handelsboden och till skogen. Tältavgiften var visst blott 50:-.
Egentligen tyckte jag att det var en fin ö att vistas och tälta på, men så var det det här med krogen som jag tyckte fördärvade mycket. Själva krogen låg iofs några hundra meter bort och oväsendet som ibland hördes därifrån var ändå ganska måttligt. Men kl 23:00, då det enligt reglerna skulle vara tyst på tältplatsen, stängde även krogen och då började de mer eller mindre berusade och högljudda kroggästerna att så småningom under bortåt en timme i bästa fall enbart passera vid tältplatsen. Somliga av kroggästerna bodde dock på tältplatsen och efterfestade där i timtal, ofta tydligen med bekantskaper de gjort på krogen. Allt detta medan återstoden av de tältande, mestadels barnfamiljer, försökte sova i tälten runt omkring.
Apropå barnfamiljerna är mina ljusaste minnen från själva tältplatsen, morgnar med fint väder när vuxna och barn tillsammans avnjöt sina frukostar ute i det fria och förberedde sig för dagens utflykter till badstränderna.
De enda motorfordon som förekom någongång vid och på tältplatsen var de fyrhjulingar som öns personal använde, så normalt var det mycket lugnt och fridfullt där.
Som torde ha framgått skulle jag föredra motorfordons- och fyllonfria tältplatser. Och allra helst intill havet och nära naturen. Men när jag nu börjat kikat runt lite på Skärgårdstiftelsens webbsidor igen tycks det mig som att på alla öar med skärgårdstrafik, tältplats och handelsbod finns det tyvärr även minst en "restaurang med fullständiga rättigheter" som det så vackert heter...