Luftmadrasser?

Såg att Vaude´s luftmadrass kom upp på ett forum.
Tänkte höra om era erfarenheter när det gäller luftmadrasser.

Visst är dom lätta att packa och i vikt.
Men
Är det kallt att sova på dom?

Hur tjocka bör dom vara för bästa comfort?

Hur är det med bredden hur breda bör dom vara?

Givetvis hur hållbara är dom?

Ni som använder dela med er av era erfarenheter.

MVH
Krister Kollberg

Vaude luftmadrass, alltså den man själv blåser upp, har jag haft nu i 2 år och använt på mina cykelsemestrar. Den blir ca 5 cm hög när man blåst upp den. Jag upplever den som mycket komfortabel. Man kan reglera hårdheten med hur hårt man blåser upp den. Om man blåser upp den för lite så pyser den när man rör på sig för alla kanaler i den har förbindelse med varandra i båda ändarna och luft passera genom dessa när man rör på sig. Man bör blåsa upp den så hårt som man orkar för bästa resultat. Om den är kall kan jag inte avgöra då jag inte provat självuppblåsande liggunderlag. Jag har frusit vissa nätter men det har nog berott mest på sovsäcken än liggunderlaget.

På Getout står det att den är 48x180 cm men den var en aning större när jag mätte den 50x183 cm. Vikten var också lite högre 560 g, istället för 500 g. Eventuellt att det skiljer sig mellan exemplaren.

Det är lätt att få i och ut luften ur den eftersom man skruvar för att öppna och stänga de två stora ventilerna.
Som hopvikt blir den kompakt ca 17x 5 cm

Materialet i den är bättre, läs tjockare, än de andra lättviktsluftmadrasser jag haft. Det följer med reparationsmaterial men inget klister.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Luftmadrasser! Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg