Luftmadrasser!

Är de vettiga att använda i stället för liigunderlag?

Jag har hittat ett som väger under 4 hekto och blir 8 cm tjockt.

Jobbigt att blåsa upp kan jag tänka mig men tar väldigt lite plats och är kanske skönare eller?

Borde väl vara mycket kallare än ett liggunderlag, men på sommaren kanske det kan vara skönt.

Är till naturen lite skeptisk till saker som kan gå sönder. Typ punka. Fast å andra sidan har jag ju kappitulerat och köpt mig ett uppblåsbart liggunderlag...

/David

crazy; sa:
Är de vettiga att använda i stället för liigunderlag?

Jag har hittat ett som väger under 4 hekto och blir 8 cm tjockt.

Jobbigt att blåsa upp kan jag tänka mig men tar väldigt lite plats och är kanske skönare eller?

Jag har en lättviktsluftsmadrass som användes sommaren -01. Den fyller väl sitt syfte sommartid om man blåser upp den "mjukt".
Kruxet var 2 otäta ventiler vilket gjorde att två tuber blev väldigt platta, fast de blev inte för platta!
Jag tyckte inte om att sitta och blåsa upp madrassen eller krama ur luften varje kväll respektive morgon.

När jag sov under bar himmel vid en rejäl brasa blev det ett hål av sprättande glöd. Det var lättfixat, lim och lappar säljs på många varuhus.

Numera använder jag madrassen inte mer, vanligt liggunderlag duger och är lite lättare att göra med, funktionsmässigt då. Komfortmässigt är luftmadrassen givetvis överlägsen och den tar som sagt liten plats.

Jag tycker du skall pröva och göra en egen bedömning. Testa ventilerna före köp.

MVH Hasse

Röksvamp; sa:
Jag har en lättviktsluftsmadrass som användes sommaren -01. Den fyller väl sitt syfte sommartid om man blåser upp den "mjukt".
Kruxet var 2 otäta ventiler vilket gjorde att två tuber blev väldigt platta, fast de blev inte för platta!
Jag tyckte inte om att sitta och blåsa upp madrassen eller krama ur luften varje kväll respektive morgon.

När jag sov under bar himmel vid en rejäl brasa blev det ett hål av sprättande glöd. Det var lättfixat, lim och lappar säljs på många varuhus.

Numera använder jag madrassen inte mer, vanligt liggunderlag duger och är lite lättare att göra med, funktionsmässigt då. Komfortmässigt är luftmadrassen givetvis överlägsen och den tar som sagt liten plats.

Jag tycker du skall pröva och göra en egen bedömning. Testa ventilerna före köp.

MVH Hasse

Det var inte den modellen de säljer på Fritidsbutiken.com?

Det är nämligen den jag funderar på.

crazy; sa:
Röksvamp; sa:

MVH Hasse

Det var inte den modellen de säljer på Fritidsbutiken.com?

Det är nämligen den jag funderar på.

Jag tror faktiskt det var på B&W för 139 kr.

/Hasse

800 spänn?!

Jag tänkte precis säga att en av fördelarna är priset. Såna brukar ju kosta 150 spänn.

Annars håller jag med det som sagts.
+ Sköna att sova på, tar minimalt med plats.

- Lååååångsamma att blåsa upp och ännu långsammare att tömma, förmodligen kallare än vanliga, punkteringsrisk.

Som jag ser det är tömningen den absolut största nackdelen. Det ska ju inte ta längre tid att vika ihop liggunderlaget än att plocka ner tältet.

Re: 800 spänn?!

Nordesjö; sa:
Jag tänkte precis säga att en av fördelarna är priset. Såna brukar ju kosta 150 spänn.

Annars håller jag med det som sagts.
+ Sköna att sova på, tar minimalt med plats.

- Lååååångsamma att blåsa upp och ännu långsammare att tömma, förmodligen kallare än vanliga, punkteringsrisk.

Som jag ser det är tömningen den absolut största nackdelen. Det ska ju inte ta längre tid att vika ihop liggunderlaget än att plocka ner tältet.

Den modellen har ventiler för snabb tömning.

Priset är ju dessutom billigare än ett thermarest. :)
Jag har funderat på dera "vanliga" liggunderlag och de kostar ju 4-500.
[Ändrat av crazy 2004-05-28 kl 13:39]

Kolla på stadium, dom har en liknande modell med endast en ventil för att blåsa ut alla kanaler. Köpte en åt brorsan och den funka ok. Den kosta bara 298 kr så du lär spara en slant.

Jag köpte ifjol Vaudes luftmadrass från Getout.

Den har två rejäla ventiler i vardera ändan av kortsidan för att blåsa i. De är lätt att blåsa upp madrassen därför. De stora ventilerna gör också att det är lätt att tömma madrassen. Ventilerna öppnas och stängs genom att skruva på dem.

Däremot går det inte att använda pump som Getout skriver. Den finns ingen pump i denna världen som har ett munstycket för de ventiler som sitter på madrassen. Jag har mailat Getout om att detta. Det har dock inte fattat vad jag menar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Luftmadrasser? Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg