• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Luftfuktighet och vikt

Jag har ju lovat att jag nån gång ska försöka testa hur luftfuktigheten påverkar vikten hos olika material.

Nu har jag gjort det första experimentet.

Jag tog min vanliga näsduk (bomull) och draperade den över en bägare (för att exponera så stor yta som möjligt) på en våg. Vågen med bägare tarerades så vikten som avlästes vad näsdukens egen vikt.

Vi starten vägde näsduken 12,025g och luftfuktigheten i rummet var 25%. Jag slog på fuktaggregatet (det tar ungefär en halvtimme på sig att få upp fuktigheten) och efter cirka 2 timmar vägde näsduken 12,200g (luftfuktigheten var då 53%).

Det ger alltså ungefär 1,5% skillnad, och då var ju inte skillnaden i luftfuktighet sådär jättestor. Man skulle ju kunna gissa sig till att vid 75% luftfuktighet så blir skillnaden cirka 3%.

Nästa steg blir att prova med nåt syntet-tyg för att se hur stor skillnad den kan tänkas bli.
 
Eftersom syntet inte suger åt sig som bomull; testa gärna då både innan och efter att du försökt skaka fukten ur syntetduken.

Vore också intressant om du kunde göra testet med en hel Fjällrävenjacka, dvs. G-1000 väv (min kåta är i bomull/poly-blandning ;-) )

Raskesven
 
Kommer tygets tjocklek att spela någon roll för din kvot (tunnt bomullstyg versus inte fullt så tunnt bomullstyg)?

Man kan fantisera om att det tunnare får högre fuktkvot, om man tänker sig att tyget tar mer fukt på ytan och nära luften, och lite mindre längre in i tyget.

Kommer ett luftigare tyg få in mer fukt, med mer plats för fukt och smidigare distribution, än ett riktigt tättvävt dito?

Jag vet inte om det är intressant att fundera på, men jag kan tänka mig att det inte bara är själva materialet som spelar roll...

Inte bara för att vara en "jobbig fan", man är ju lite nyfiken också. ;-)

-p-
 
Jag har lite begränsade möjligheter att göra omfattande stora tester. Tjockleken man möjligen påverka tidsmässigt (knölar jag ner näsduken i en bägare borde det ju simulera tjockare tyg, eftersom den fuktiga luften bara kommer åt från ovansidan).

Kan ju lägga till informationen att när jag stängde av fuktaggregatet och vädrade ur rummet så var näsduken åter nere på sin startvikt (det gick nog tre timmar innan jag kollade, så jag vet inte riktigt hur fort det gick).
 
:)

Nä, experimentet handlade väl främst om att se om det kan vara skillnad i luftfuktighet som gör att folk får annan vikt på plagg än den som tillverkaren anger.

Ur ultralätt-synpunkt så har väl 5% inte så stor betydelse (men hur mycket extra väger en ryggsäck som blivit blöt av REGN?:). I de flesta fall har man ju ändå syntet av andra skäl.