Luftbubbla i kompasshuset

Jag har ofta behövt köpa ny kompass(oftast Silvas modeller) på grund av att det alltid förr eller senare bildas en luftbubbla i kompasshuset. Luftbubblan stör kompassnålen så det är hart när omöjligt att använda kompassen. Återstår att kassera och köpa en ny.
Är detta ett problem jag måste leva med eller finns det bättre kompasser att köpa som är absolut täta i kompasshuset? Jag vore väldigt tacksam om tips i ämnet!
Kompass med limjal är det jag använder.

Temperaturväxlingar och skillnad i gastryck (hög höjd) kan ju orsaka luftbubblor, att undvika det är nog svårt. Men vad jag vet så brukar det alltid gå att reklamera sådana fel utan problem.

Jag som trodde det skulle vara en luftbubbla i dem för att inte plasten ska spricka vid temperaturvariationerna?! (vätskan expanderar med temperaturen)

/Peter

Har också en silvakompass (min gamla) som har en bubbla. Den är väl inte så stor och stör inte nålen nämnvärt. Tror inte det beror på höjdskillnader utan på att packningen mellan ringarna förr eller senare läcker lite. Tror jag man får leva med på en kompass med snurrbart hus.

Nu använder jag ytterst sällan funktionen att lägga kompassen på kartan, vrida och sedan syfta med pilen. Tar alldeles för lång tid. Nästa kompass blir nog en med tätare hus och utan ringar.

AV

Jag har också en gammal Silvakompass som HADE en bubbla. Den försvann när jag använde den som dykkompass. Verkar som att gasen resorberades i vätskan igen av trycket. Om ni inte dyker, kan ni ju knyta en sten och ett långt snöre i den och sänka den i vattnet. Vet dock inte vilket djup som krävs, men jag går i princip aldrig djupare än 25 meter. Vet heller inte om den måste vara nere en viss tid för att det ska funka.
Angående läckor i snurrbara hus, så har jag fått för mej att det inte behöver råda något samband där. Huset kan ju vara hermetiskt slutet innan det monteras i plattan. Dessutom undrar jag om det måste vara någon tryckutjämnande bubbla som undrades tidigare.. Plasthuset bågnar nog tillräckligt när vätskan blir varm.

//Ove

Följer med intresse detta problem, då farsans gamla kompass har halva huset av vätska, man kanske ska borra ett pyttehål och släppa ut vätskan, spruta in sån där elektronikspray som skyddar mot korrosion mm. ?

Förr hade dom inte vätska i kompasshuset, va ska det va bra för ?, är det för att den ska snurra lätt o stanna så exakt som möjligt ???

Vet att termometrar kan gå att få bort bubblor i med försiktig uppvärmning, försiktig ska den va, annars exploderar termometern...:(
Men det har ju inte med kompassbubblor att göra....

Vätskan är till för att dämpa rörelsen. Vätskelösa kompasser är, enligt min åsikt, hopplöst fladdriga. Jag känner inte till något annat skäl till att ha vätska i kompasshuset.

Tipset om att sänka kompassen i vattnet så att bubblan fösvinner ska jag faktiskt ta och testa när tillfälle ges.
Jag undrar fortfarande om någon vet om det finns kompasser som inte får bubbla i kompasshuset?

Nu använder jag ytterst sällan funktionen att lägga kompassen på kartan, vrida och sedan syfta med pilen. Tar alldeles för lång tid.

Hmmm... Hur stämmer det med det du skrivit på din presentationssida:
"Gillar det mesta i ickemotoriserad friluftsväg (vandra, paddla, cykla, klättra, segla, skida, skrinna) på ett rekreativt sätt. Det skall vara gött att vara ute."

;-)

HåkanF

Hej - prova att placera kompassen några timmar under en skrivbordslampa som dras ner lagom mycket mot bordet och kompassen så att kompassen värms upp men inte blir för varm. Det har fungerat några gånger för mig om bubblan inte är för stor.

Tack!

Ytterligare ett konkret tips på hur man kan få bort bubblan! Tack för det! Jag börjar ångra mig att jag redan har kasserat några kompasser genom åren. Ska dock komma ihåg dessa tips när jag får en bubbla i min nya (Silva)kompass. Det blir nog en bubbla i den också, var så säker!

Jag skulle dock önska att det fanns någon kompass som det inte bildas någon bubbla i. Fortsätt gärna komma med tips!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg