lowe alpinde belayparka

ekantekan

Gäst
nån som har nån uppfattning om den eller MH Chugach.
Vad använder ni andra som förstärknigs plagg på tur vid klättring el. dyl. för-nackdelar med alla

tack på förhand

et

Mysticman

Gäst
Dunjacka eller fleecetröja

Antingen räknar jag med att kunna hålla mig varm och fräch och tar bara med mig två tjocka tröjor, ull eller fleece. Detta har funkat ganska bra även på ganska kalla och långa turer. En kompis brukar även ha en dunväst med. För endagsturer brukar jag nöja mig med en tjock fleecetröja (Berghaus Choktoi, rekomenderas finns på www.sportsnet.se) plus en tunn fleece. Även ett par fleecbyxor brukar hänga med plus tjock mössa med öronlappar.

För turer i Januari (temperaturer under -20) brukar jag ta med en dunjacka. Jag har en Haglöfs broad peak (deras tjockaste), men skulle klara mig med en tunnare, den är lite overkill. En tunnare hade helt klart varit mer användbar vid t ex toppturer. Dock är det bra med tjock huva och att jackan går över ändan. En kompis har en Everest dunjacka, köpt för 700:- på rea, den är lika varm som min jacka. Att köpa jacka för 5000 är bara onödigt om man inte jagar gram, men dun verkar ändå vara bäst. Sneglar lite på Mountain Equipments tunna jacka....

God tur

nada lada

Gäst
vått dun suger

problemet m dun är att det inte värmer då det blir vått. Fleecetröjor kan man inte hålla på och ta på och av då det är kallt. Det enda jag tycker funkar är en rejäl jacka (m syntetfyllning) som man drar över allt annat man har på sig.

nl

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hur får du dunet vått?

Har du någonsin lyckats få dunjackan våt? Har du haft med den på sommaren eller suttit och tokkört köket innti tältet? Du verkar så väldigt erfaren när du lyckas dömma ut dun. Är det "Herr Expedition" som varit framme igen? ;-)

Vad är det som gör att man inte kan ta tröjor på och av? Det tar ändå bara någta sekunder att få skal-jackan på och av.

nada lada

Gäst
inga expeditoner

jag har inte varit på några expeditioner och har inga planerade heller, jag har däremot åkt en del skidor .

Om man befinner sig en bit från värmestugan vill jag ine riskera att fastna i en snöstorm (vilken kan vara väldigt blöt) och där få min dyra dunjacka värdelös.

Om du har provat att ha en klättersele och ett par 60cm slingor över axeln vet du säkert hur kul det är att ta på och av sig skaljackan- det är extra roligt om det blåser hårt (ett relativt begrepp) och om du bara ska göra ett kort stopp. Troligtvis bryr du dig inte om att förstärka klädseln eftersom du känner dig varm efter din ansträngning- efter ett kort tag börjar din kropp kylas ner med allt vad det innebär.

varför riskera att få din dunjacka våt (och därmed värdelös) när du kan ha en billig syntetjacka som du vet alltid är funktionell.

enligt min mening är det ingen vits att använda dun på andra ställen än typ polarområden, höga berg etc där det är både kallt och torrt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg