• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Lofoten från luften

Vackert

landskap.

Lite slarvigt att inte sätta kameran utanpå planet. Irriterande spegelbild i cockpitrutan. Sista 20-30 sek är det området strax väst Stetind och Steting man ser.

Thure
 
Man sätter inte kameror av det här slaget på utsidan av ett stridsflygplan som rusar fram i farter strax under ljudhastigheten med höga G-belastningar! Aerodynamiken tillåter inte det.
 
Den här flygningen dokumenterades säkert av en tillfällig kamera. Jämför med den hjälmkamera som användes då en reporter från följde med i en Jas 39. Den filmen går säkert att leta fram på Svd.se. Härliga bilder av östergötlands skärgård!
 
Jag har på fallskärmsklubben träffat en kille som fotograferar och filmar det mesta speciellt från flygplan och helikoptrar. Han har specialutrustning och hela världen som arbetsplats.

http://www.bluesky.se/

Det finns en del filmsnuttar på webbsidan men dom flesta kräver av för mig okänd anledning att man har Quick Time Player installerad i datorn.

Men denna Gripen film går att se med Windows Media player http://www.bluesky.se/?dnode=28&prid=6 (ha tålamod det är en HD film på drygt 5 minuter så det tar tid innan filmen startar)

Han är nog bättre fotograf/filmare än webbdesigner. Liten text som är grå mot svart bakgrund tycker jag är svårläst.

Per
 
landskap.

Lite slarvigt att inte sätta kameran utanpå planet. Irriterande spegelbild i cockpitrutan. Sista 20-30 sek är det området strax väst Stetind och Steting man ser.

Thure

Ser väldigt mycket ut som att piloten flyger in från Tysfjord och flyger in i Sildpollen. Fast det hade jag aldrig trott utan att kolla kartan. Började leta för att jag trodde halvön var bekant. Finns inte så många såna i mina gamla hemtrakter. :)
 
Nä förresten. Vid 3.15-3.16 syns att "träbiten" måste vara en del av inredningen, hur trälik ytan än ser ut vid 3.09. Synd, jag som gladde mig åt denna ogenerade kombination av högteknologi och hembygge.