Löshälsskridskor...

Sidledsinställningsmöjlighet?

Free Heels har tidigare år inte hållit för lite tuffare åkning enligt två av mina vänner. Skenan lossnade helt enkelt från kolfiberprofilen. Hoppas det är löst nu.

Rottefella NNN har frusit ihop så att man inte får isär skon från bindningen i vissa fören. Däremot verkar Alpina skon vara bra både för skridsko och promenad.

Skon Salomon Active 8 har jag ingen erfarenhet av men jag tror efter att ha studerat bilden inte att den är lika bra att gå i som Salomon Escape D7 som jag har ett par månaders erfarenhet av.

Jag skulle satsa på Lundhags 50 cm och be att få Salomon Escape D7 i stället fär Salomon Active 8.

Till sist min käpphäst se till att sätta skenan parallellförskjuten ca 6 mm medialt om mitten på skåran i skon för bästa balans.

Se också tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=16605

Lycka till Thure

Salamon Activ 8

Vid problem (kärvning) med bindning Salomon Activ 8 aplicera bara lite teflonspray i mekanken så funkar den fint ner till minst -20 grader.

...eller så gör man som jag!

Jag har sedan tidigare en Salomon skatingpjäxa vilken är en otroligt skön skö att åka i...

Jag tog helt enkelt mina vanliga skenor, borrade upp dem så att de passade SNS Profil bindning (395 :- på Fliesbergs) drog i några skruv och sedan var det bara till att åka!

Enkelt att ta av och på men tyvärr, så håller inte mina skatingpjäxa för några längre turer på land då sulan ruggas upp väldigt snabbt!

Vidare lite ostabilare i "snöföre"... vilket jag ännu under rådande omständigheter lycktligtvis ej fått erfara!

MVH
Jmlove
[Ändrat av jmlove 2002-12-19 kl 08:35]

Re: ...eller så gör man som jag!

jmlove; sa:
Jag tog helt enkelt mina vanliga skenor, borrade upp dem så att de passade SNS Profil bindning (395 :- på Fliesbergs) drog i några skruv och sedan var det bara till att åka!

MVH
Jmlove
[Ändrat av jmlove 2002-12-19 kl 08:35]

Hur gjorde du hålen som sitter mitt på skridskon rakt över skenan? Borrade du hål och gjorde gängor i dess så att en skruv kunde gängas ned i dessa? Hålen bredvid skenan kan man ju ha en mutter att fästa skruven i, men för "mitten hålen" sitter ju skenan ivägen för en mutter... Hur gjorde du??

BôRRA!

Jag borrade i aluminiumet rakt över stålskenan. Sedan, när jag kom ned till det hårda stålet tog det givetvis stopp.

Jag fick gods tillräckligt för att skruva ned den grova skruv (karaktär träskruv) som kom med bindningen, cirka 6 mm upsskattningsvis...

Med plastskenan som klistras på skridskoplattan blev det värre eftersom jag inte hade passande skruv kvar för "mittmontage", där vart jag tvungen att borra några extra hål i plasten utanför stålskenan...

Jag usatte skridkskon för extra hållfprövning innan jag gav mig ut, man vill ju inte råka ut för brott när man befinner sig på sjön... och det höll! Det höll också under premiärturen som var toppenfin!

Tycker jag åker mer avslappnat och naturligt med lös häl, inte lika ansträngt! Såld på lös häl skulle man kunna säga...

MVH
Jmlove

PS. "träskruven" fäste bra i det mjuka aluminiumet, gängade ens inte!

Skruv i mitten.

När jag har skruvat fast salomonbindningar på mina skridskor så har jag borrat och gängat det främre och bakre hålet mitt över skenan. Det får visserligen bara plats 2-3 gängor men den bakre skruven ska ju bara hålla för belastning i sidled och den främre kan man egentligen strunta i eftersom man använder genomgående skruv till de två andra hålen.. Jag har dessutom droppat lite epoxilim i hålen och även limmat hela bindningen mot aluminiumskenan. Det har funkat bra i 5 år.

/Pär Lindén

Re: Skruv i mitten.

Makker; sa:
När jag har skruvat fast salomonbindningar på mina skridskor så har jag borrat och gängat det främre och bakre hålet mitt över skenan. Det får visserligen bara plats 2-3 gängor men den bakre skruven ska ju bara hålla för belastning i sidled och den främre kan man egentligen strunta i eftersom man använder genomgående skruv till de två andra hålen/Pär Lindén

Jag hade ett haveri i min grupp före Jul där den främre skruven slets loss och bindningen brast.

Mutter under plattan på främre skruven anbefalles alltså.

Thure

Jag har prövat ...

...Alpina BC 1550, freeheel tour med rottefellabindning, inte NNN, den andra, den som man bara kliver i och trycker på för att kliva ur.

Jättebra, varm och sidostabil pjäxa. Det finns skydd att köpa för metallpinnen fram, butiken kan beställa om de inte har hemma redan, 100:-.

Helt OK skridsko, men fy vad dyr, irriterande dyr.

Bindningen fungerade bra. Bekvämt att man bara trampar in och trampar ur.

För mig är det egalt med frihäl eller fasthäl. Det bästa med frihäl är att det blir rätt balans från första skäret, den något känsliga justeringen slipper man.

Sko och skridsko känns mer som en enhet och när man väl vant sig med att skridskon faktiskt inte faller av varje skär kommer tryggeheten och med den njutningen.

Jag hade lite svårt att ställa om från fasthäl till löshäl, åk de första kilometrarna utan åskådare rekommenderas.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg