• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Lösenord

Jag är så trött på att ha en massa olika lösenord till allting, på internet, portkoder, pinkoder osv.
Finns det inget sätt att göra ett lösenord för allting eller åtminstone nästan allting som fortfarande är säkert?
Ge mig i så fall exempel te x.: Stor bokstav-siffra-liten bokstav-stor bokstav-siffra
MVH Micke
 
En bra början är att ha ett enkelt lösenord för alla de grejer som faktiskt inte behöver maximal säkerhet (allvarligt, vad är det värsta som kan hända om någon får tag på ditt Utsidan-lösen?). Sen kan du ha ett svårt som du ser till att memorera, för det som kräver maximal säkerhet. Memorering är hur som helst a och o.

Av en anledning som jag inte får avslöja om det inte krävs för din tjänst vet jag att benämningar på teknisk materiel (exempelvis från lämplig armé) skapar bra lösenord. Sätt ihop ett robotsystem med en fältradar så har du ett oknäckbart lösenord som består av med eller mindre stokastiska bokstavs- och sifferkombinationer :)

artillery-radar-repair-technicians.jpg