timo.olsson@mobigym.se (Timo Anderz Olsson)
Gäst
Jag har ett återkommande problem vad det gäller min löpträning. Jag är ofta ute och går med 25 kilo på ryggen några mil och det fungerar alldeles utmärkt! Men nu när jag ska börja löpträna går det käpprätt åt skogen. Efter bara en liten stund löpandes börjar det värka i skenbensmuskulaturen. En brännande känsla liksom. Jag har ingen som helst aning om vad detta kan bero på. Mina skor jag använder är ett par NIKE ACG och jag har regelbundet vandringstränat sedan oktober utan några problem alls och dessutom samtidigt började jag gå på gym vilket för mig innebär muskelträning med stång och maskiner samt konditionsträning med konditionscykeln. Jag har gjort konditionstest på gymmet som visar att min kondition är "Very Good" - som det står - och mina muskler är väl inte Hulken direkt, men väl invänjda vid träning och säkert över medel för min ålder (17 år). Vad kan dessa skenbenssmärtor bero på och vad ska jag göra för att bli av med dem? Kanske besöka läkare?
En till sak jag kanske bör skriva; sist jag sprang ett krävande pass var tre år sedan med ett par rent ut sagt KASSA seglarskor. Då sprang jag 3 kilometer på 12 minuter och det var i totalt otränat tillstånd. Då kände jag inga smärtor eller brännande känslor i skenbenen eller någon annan stans för den delen. Kort och gott: HJÄLP!
En till sak jag kanske bör skriva; sist jag sprang ett krävande pass var tre år sedan med ett par rent ut sagt KASSA seglarskor. Då sprang jag 3 kilometer på 12 minuter och det var i totalt otränat tillstånd. Då kände jag inga smärtor eller brännande känslor i skenbenen eller någon annan stans för den delen. Kort och gott: HJÄLP!