LÖPNING

• Trådstartare timo.olsson@mobigym.se (Timo Anderz Olsson)
  • Start datum

timo.olsson@mobigym.se (Timo Anderz Olsson)

Gäst
Jag har ett återkommande problem vad det gäller min löpträning. Jag är ofta ute och går med 25 kilo på ryggen några mil och det fungerar alldeles utmärkt! Men nu när jag ska börja löpträna går det käpprätt åt skogen. Efter bara en liten stund löpandes börjar det värka i skenbensmuskulaturen. En brännande känsla liksom. Jag har ingen som helst aning om vad detta kan bero på. Mina skor jag använder är ett par NIKE ACG och jag har regelbundet vandringstränat sedan oktober utan några problem alls och dessutom samtidigt började jag gå på gym vilket för mig innebär muskelträning med stång och maskiner samt konditionsträning med konditionscykeln. Jag har gjort konditionstest på gymmet som visar att min kondition är "Very Good" - som det står - och mina muskler är väl inte Hulken direkt, men väl invänjda vid träning och säkert över medel för min ålder (17 år). Vad kan dessa skenbenssmärtor bero på och vad ska jag göra för att bli av med dem? Kanske besöka läkare?
En till sak jag kanske bör skriva; sist jag sprang ett krävande pass var tre år sedan med ett par rent ut sagt KASSA seglarskor. Då sprang jag 3 kilometer på 12 minuter och det var i totalt otränat tillstånd. Då kände jag inga smärtor eller brännande känslor i skenbenen eller någon annan stans för den delen. Kort och gott: HJÄLP!

Överträning?

Du skriver inte hur mycket du tränar, men risken finns att du har lagt ribban för högt. Besök läkare så att du får bekräftat att det inte är benhinneinflammation. Konstaterar han förslitning MÅSTE du följa hans råd. Jag gjorde inte det, och nu har jag haft höftledsinflammation i sex år (inte kul när man är 22 och träningsnarkoman, tro mig).

timo.olsson@mobigym.se (Timo Anderz Olsson)

Gäst
Knappast överträning.

Hejsan.
Jag tvivlar på överträning eftersom jag regelbundet tränar annat (som jag skrev; gym, marschträning samt konditionscykeln) och inte får några som helst känningar av det. När jag provar att löpa så gör jag det istället för ett av de andra passen (gym 2-3ggr/vecka, vandring 1-4ggr/vecka) och den brännade känslan i skenbenen uppstår ofta efter bara ungefär 2 kilometer - även om jag joggar i lugnt tempo. Och jag som tänkt börja jogga milen framåt sommarn. Dessa planer går nog i stöpet - dessvärre. Om ingen har en bra lösning till mig.
mvh//timo

min teori

Hejsan !

Beträffande löpningen så kan du fråga på detta forum:
http://www.marathon.se/forum/index.cfm?cfapp=2

Det finns ett till forum på samma site om du går
tillbaka till www.marathon.se och klickar dig fram.
Då får du säkert bra svar.

Är dina skor tillräckligt stötdämpande ? Är de väldigt gamla och nötta så får man väldigt lätt ont.
Kolla upp din löpstil på en bra butik.

Vandring och löpning är ju helt skilda saker och är man inte van att springa så kan man få väldigt ont i början, utan att nånting är medicinskt fel. Du kanske springer för snabbt helt enkelt, och då får man ont snabbt. Ta det väldigt lugnt i början och jogga sakta.

Finns det löpband på ditt gym så jogga på det i lugn fart, då tränar du också upp din löpstil, vilket är viktigt under hela löpkarriären....

MVH Mats Frank

Ferdinand Frykendahl

Gäst
Fortsätt löpträna!

Fortsätt med din löpträning, korta lugna pass i början, därefter ökar du längd och tempo successivt. Den brännande känslan är inget att oroa sig över såvida den inte består efter en längre tids löpträning.

/FF

org@telia.com (Elof)

Gäst
Inflammation!

Hej !

Jag arbetar som läkare och kan nästan lova dig att du har, om inte fått så analkande benhinneinflamation.
Vila två veckor. Om detta ej hjälper ta kontakt med läkare för antibiotikabehandling.

Elof Karlsson

kd_petersson@hotmail.com (Morgan Petersson)

Gäst
Träningsvärk?

Hej

Jag har kanske en upplysning som gör att du lite lättare kan bedömma om det rör sig om benhinneinflamation eller inte. Om smärtan kommer från den inre halvan av sken benet är det mycket troligt att det rör sig om benhinne problem. Sitter smärtan på skenbenets utsida är det stor sannolikhet att det rör sig om att dina muskler, som ju sväller vid ansträngning, inte riktigt får plats mellan de två skenbenen. Detta gör att man kan känna smärta. Lösningen är att försöka sträcka ut musklerna, dvs ordentlig uppvärmning för skenbensmuskulaturen.

Detta är min erfarenhet, och den bygger på mångårig utbildning av värnpliktiga som ofta får problem som till symptonen liknar dina.

MVH Morgan Petersson

Danne

Gäst
Och det vet.....

Ja det vet vi ju alla hur bra Armén var på att hantera de skador man fick där.
Själv lever jag med kronisk hälseneinflamation!!! och det är inte roligt.
Så jag tror nog att du skall kontakta en läkare för att få en proffessionell bedömning istället för att lyssna på dessa "intelligenta" inlägg.

Daniel H

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Skor, steglängd, hastighet

Hej, mitt inlägg hjälper dig kanske inte om du redan har fått skador, utan då är det vila som gäller. Jag har tränat löpning i 30 år (se www.anasys.se/jogging) och fick förra året plötsligt problemet att vänstra höften gav efter ibland vid vanliga promenader. Så småningom kopplade jag ihop detta med att jag hade provat ett nytt skomärke, vilket jag hade i 3 par i följd (jag byter c:a var 5:e månad). Nu har jag bytt skomärke och problemen är borta, så tänk på att problemen mycket väl kan vara beroende av skorna. Annars kan jag rekommendera kort steglängd med c:a 90 högersteg i minuten och jogga långsammare i början. Försök att jogga lika långsamt som vanlig vandring om du klarar detta.

Anonym från gamla forumet

Gäst
Benhinnor

Hej Timo,

Jag tycker det låter mycket likt benhinneinflammation med tanke på att det inte känns vid vandring, cykling mm. Jag rekommenderar att följa läkarens order enligt tidigare inlägg. Dessvärre är min erfarenhet att det är relativt svårt att hitta en läkare som bidrar i någon större utsträckning så länge man inte är riktigt allvarligt sjuk, så här följer dessutom några "huskurer":

Vila minst två veckor från löpning, helst längre

Börja mycket försiktigt och öka distans och intensitet successivt

Undvik i möjligaste mån asfalt och spring istället i obanad terräng eller på skogsstigar

Använd värmande benskydd/lindor

Stretcha musklerna på skenbenets framsida (genom att sitta på huk med fotens översida (bakböjd fot) och skenbenet mot marken samt att trycka ner hälen försiktigt)

Lycka till

H

Andreas von der Heide

Gäst
Helt klart inflammerade hinnor

Helt klart inflammerade benhinnor. Har själv haft liknande problem när jag var i din ålder (10 år sedan). Själv tyckte jag nog att det bästa var att hålla underbenen varma vid löpning.

Ett tips vid inflamationer är kyla - värme. Kyl benet (tex. med en våt handuk som fått ligga i frysen) 3 gånger 20 minuter varje kväll. På mornarna duschar du varmt och trycker munstycket försiktigt mot de smärtande delarna.

Funkar för mig i alla fall.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg