Lillsoprt X-Cross 15 och Karrimor KIMM 35
Jag har två. En Lillsport X-Cross på 15 liter och en Karrimor KIMM 35. Båda säckarna är bra och jag är nöjd med dem, men de fyller lite olika behov.
Lillsportsäcken är bekväm med skönt polstrad styv ryggplatta. Höftbältet är i stretchmaterial och axelremmarna i mesh. Den sitter mycket tight på kroppen och rymmer gott och väl termoväst, vantar, vatten, extra mössa och lite annat smått och gott. (På vintern får jag precis ner försvarets värmejacka 90.) Den är föreberedd för vätskeblåsa (som jag aldrig har använt). Regnskydd ingår också. Säcken sitter bra på mig, men höftbältet tenderar att glida uppåt om det inte är så mycket packning i säcken. Jag har den numera alltid på mig i spåret. Den kostade ca 500:- på Running Center i Stockholm.
Jag har dessutom en Karrimor KIMM 35. Den är lätt och rymlig, har bra regleringsmöjligheter och välplacerade meshfickor. Sköna, ordentligt stopppade axelremmar. Höftbältet avlastar bra och säcken är bekäm att bära även med ganska tung last. Den måste dock packas omsorgsfullt för att sitta ordentligt eftersom ryggen saknar styv platta och polstring. Packningen är alltså både polstring och "ram". Denna säck har jag bara sprungit med några få gånger, eftersom den är onödigt stor för vardagsbehoven. Den har då suttit bra. Karrimorsäcken använder jag annars dagligen som vardagsväska. Också en utmärkt resväska om man ska var borta några dagar. Köpt på multisportshopen i Stockholm för ca 750:-.
//Per