Löparrygga

Vad använder ni för löparryggsäckar (i den mån ni gör det såklart..)? Funderar på att köpa en som det ryms lite grejor i, utöver vätskan. Är Camelpack värd sitt relativt höga pris? Är det stor skillnad att springa med en löparryggsäck, jämnfört med en vanlig rygga? Tacksam för synpunkter! /Liselott
 
Använde tidigare en KIMM 35L, men övergav den pga att den var för stor. Har sprungit, åkt skidor mm med den, som mest med 12 kg vikt som utgångsvikt på en 5-dagars löptur.

Sedan dess har jag använt en Litepac Racing 27 som passar mig perfekt. 425 gram för 27 liter är inte illa, och den sitter minst lika bra som KIMM-säcken. Man kan dessutom kapa bort onödiga saker och gå ned vikten till ca 350 g. Har gjort så med en av Litepac-säckarna som följer med som dagturssäck om somrarna.

Problemet med löparryggor är generellt att midjebältet kommer att sitta väldigt högt på magen när man drar åt för att få säcken att sitta tight mot ryggen. Det borde vara ett mindre problem om man har kort rygg, antagligen.

Kolla de recensioner som finns upplagda om dessa båda säckar.

/A.
 
löpar-rygga.

Har själv en litepac, som i mitt tycke är nog så"instabil" + att den inte håller allt för länge(har haft 2 st), Inget att ha till och från jobbet osv varje dag, men den är kanon till tävling osv(när man vill hålla ner vikten.

Själv använder jag en salomon ca 17-20 l, när jag springer/cyklar åker inlines till jobbet, lite tyngre, men stabilare, och hållbarare..
 
Re: löpar-rygga.

multi-runner; sa:
Har själv en litepac, som i mitt tycke är nog så"instabil" + att den inte håller allt för länge(har haft 2 st), Inget att ha till och från jobbet osv varje dag, men den är kanon till tävling osv(när man vill hålla ner vikten.

Själv använder jag en salomon ca 17-20 l, när jag springer/cyklar åker inlines till jobbet, lite tyngre, men stabilare, och hållbarare..
Jo, både Litepac27 och KIMM-säckarna är sladdriga om man inte packar dem minutiöst, vilket man knappast gör med jobbpackningen... De har ju ingen ryggplatta för att spara vikt, varför man tvingas packa något stabilt mot ryggen. Inget problem när man är ute enbart för att springa, då man kan rulla ett liggunderlag, eller sätta en bunt tidningar närmast ryggen.

För att ta mig till jobbet varje dag skulle jag också välja en säck med stabil rygg, även om den väger 150g mer. Det spelar liksom ingen roll om kilometertiden sjunker med några sekunder när man ska till jobbet...

Dålig hållbarhet hade jag väntat mig, men mina säckar har hållit bra. Har provat totalt två Litepac och en KIMM, och alla har hållit måttet. KIMMen har burit laster över 12 kg i flera dagar under turskidåkning, resor och vid längre löpturer, enda nötnignen är att ena axelremmen sitter lite lösare (fixas lätt med lite extra sytråd).

Var har dina säckar pajjat, Fredrik?
 
Kan bara hålla med om att man måste packa litepacen riktigt noga, har haft den på ett antal tävlingar typ Tieto enator där den har både sprungits med, cyklats och åkt inlines med..
problemet är att bägge två släpt i sömmarna som fäster bärremmarna högst up i ryggan...
 
Jag har en Lundhags T-20 som har funkat väldigt bra för mig. Den är några år och de nya modellerna verkar se lite annorlunda ut. Har också provat en löprygga från Fjällräven och den tyckte jag inte alls var bekväm. Så jag skulle säga att vikt är av mindre betydelse och att den sitter bra är huvudsaken. Tyvärr är det ju inte så lätt att prova ut en löpryggsäck. Som någon sa innan brukar höftbältet åka upp på magen och, i alla fall för mig, tar det några hundra meter innan ryggan ställer in sig mot kroppen.
 
mej veterligen finns den bara på Webben, skulle rekomendera ngn med mer stabilitet och som är lite vaderad, om inte vikten är det viktigaste..