Löparknä

Hejsan,

Har fått ett diffust obehag i en knäet som jag undrar om det kan vara löparknä.

Kan dra bakgrunden:

Jag brukar cykla XC och kör med clipless pedaler (sådana som man sitter fast med i pedalerna). Kan då känna av knäet då och då utan att det egentligen besvärar mig i längden.

För någon dag sedan så gick jag en testvandring på plan mark med 17 kilos packning, och kände direkt hur det började göra ont i knät. Ingen stor smärta, men ett litet huggande när knät belastades.
Efter det så har detta diffusa obehag dykt upp då och då. Det gör liksom inte ont, men det känns nästan som om att det spänner lite i knät.

Jag ska självklart gå och kolla upp detta, men tänkte om någon annan på forumet har haft liknande problem och kan ge lekmannatips.

Det låter som det är kört! Har själv problem med knäna, gjorde ett dumt försök att löpträna, men det gick åt hel...te!

Hmm löparknä är såvitt jag förstått ett diffust tillstånd, som kan bero på lite olika saker.
Den vanligaste förklaringen/orsaken är väl att muskeln som går från baken till knät är för dåligt stretchad. Denna kan stretchas ut så här:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173
Kolla på
http://www.coolrunning.com/engine/2/2_5/194.shtml
för ett diagnosticerande test.

Personligen har jag gått omkring i mer än en månad med vad jag trodde var löparknä. Efter besök hos allmänläkare och sjukgymnast, som båda rekommenderade styrketräning och streching, hos kiropraktor som sa att problemet satt i ryggen bestämde jag mig för att besöka en fjärde instans: en ortoped, som menade att det förmodligen är menisken som är paj = operation, MRI får utvisa... Förmodligen och förhoppningsvis är din åkomma av det mildare slaget, men det skadar inte att kolla upp vad det är, ordentligt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg