Lönndörrsfjällen / Dunsjöfjällen

Har i en tidigare tråd skrivit att jag tillsammans med två vänner ska upp och vandra runt Anaris nånstans.

Nu har vår "reseleiter" sagt att bilfärden går mot Ljungdalen för att vi sedan ska tillbringa ett antal dagar upp emot Lunndörrsfjällen.

Mina funderingar är följande- Vi kommer att försöka fiska en del i området. Fisketips tack :) Vi kommer mestadels att spinnfiska.

Hur är det att vandra från Ljungdalen och riktning nord/ost? Är det läge att följa leden mot Dunsjöfjället först och sedan vika av öster ut?
Ja, som ni märker är jag ganska grön på detta, eller rättare sagt, det är 19 (!!!!) år sedan jag i ung ålder fjällvandrade :)

Tips emottages gärna- / Andreas

Eftersom ni åker bil så kan jag rekommendera att ni åker till Tossåsen istället. Därifrån har man bara en timmes vandring tills man kommer ur skogen, och inte är det brant uppför heller. På ett ställe måste man vada, men det är inte alls svårt.
Det brukar vara skyltat att man kan duscha nån kilometer bortom parkeringen, men det är ett rätt smutsigt ställe, så det kan jag inte rekommendera. Bättre är att åka in på någon anläggning och köpa en dusch där på hemvägen.
En annan plats att starta vandringen är Nordsätern. Vägen dit är knölig, men framkomlig.
Beträffande fiske så kan jag inte ge några som helst tips, tyvärr.

Tack Mikael för tipsen :) Kanon, ska ta med det till vår planerings/öl träff nästa helg :)

Daniel :) Hahahaha, ja det gör man kanske. Men det är ju så att det var 19 år sedan jag vandrade, inte att jag är 19 nu. Det får blir ett fiskekort och försöka köra efter gällande regler. Är nog lite för gammal för att strunta i det ;-)

Hoppas det inte blir för krångligt att förstå vad som gäller alla olika vatten mm. :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg