Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lönar det sig med orginal skivbromsbelägg?
- Trådstartare thureb
- Start datum
Kan bara uttala mig om V-bromsar
Har bara V-bromsar på min hoj, men där bet jag i ett jäkligt surt äpple när jag använde pirat (Claes Olson) de som är rekomenderade kostar runt en 300-ing tillsammans för bak och fram. Nu skulle jag klara det på knappt 80 pix! Efter en månad med sladdriga bromsar är jag tvungen att byta!!! Normalt håller de mellar 6-8 månader mellan bytena, räknar man lågt, 6*80=480 kronor så spar jag 180 kronor på de dyrare och dessutom har då inte bromsar man måste skruva med hela tiden...
Har bara V-bromsar på min hoj, men där bet jag i ett jäkligt surt äpple när jag använde pirat (Claes Olson) de som är rekomenderade kostar runt en 300-ing tillsammans för bak och fram. Nu skulle jag klara det på knappt 80 pix! Efter en månad med sladdriga bromsar är jag tvungen att byta!!! Normalt håller de mellar 6-8 månader mellan bytena, räknar man lågt, 6*80=480 kronor så spar jag 180 kronor på de dyrare och dessutom har då inte bromsar man måste skruva med hela tiden...
Jo det skiljer nog endel, men man får då göra en mer ingående koll vilka som är bra och vilka som är sk*t, det gjorde inte jag...
På http://www.kadens.se/ borde man nog hitta en hel del i den fråga, eller få många svar om man ställer en.
På http://www.kadens.se/ borde man nog hitta en hel del i den fråga, eller få många svar om man ställer en.
Eller www.happymtb.orgPå http://www.kadens.se/ borde man nog hitta en hel del i den fråga, eller få många svar om man ställer en.
Till mina Magura Louise (har ett antal) har jag kört främst original men även en del pirat, minns inte exakt fabrikat men BBB har varit en.
Största skillnaden är att originalbeläggen har en liten metallupphöjning som får beläggen att "kvittra" mot skivans ekrar när det är dags att byta. Jag har i de flesta fall filat ned upphöjningen och kört någon månad till.
Prisskillnaden har alltid varit obefintlig så därför har jag kört original som jag vet är bra. Bl.a. EBC har iaf. tidigare gjort en hel del usla belägg där själva friktionsmaterialet separerat från metallen.
Jag skulle inte tveka att använda icke-original p.g.a. garantiskäl, skickar man in bromsen på garantiåtgärd (inte så troligt när det gäller Magura) får man väl se till att plocka ur beläggen innan...
Här har jag främst köpt mina belägg samtidigt som jag beställt annat: http://www.bike-discount.de/shop/m49/k610/magura.html?od=&ft=1
För länge sedan gjorde jag en uträkning om kostnaden mellan V-broms och skivbroms, v-broms är billigare i inköp men betydligt dyrare i drift. På något år har v-bromsarna blivit en mycket dyrare och mer omständig lösning, i vilket fall om man cyklar året runt. Främst för att man får byta belägg oftare och att fälgen slits och måste bytas.
PS: På den tiden jag körde V-broms var Shimanos egna belägg skit, de samlade på sig alu-bitar från fälgen på nolltid och gnisslade som bara den. Avid hade bra belägg.
Största skillnaden är att originalbeläggen har en liten metallupphöjning som får beläggen att "kvittra" mot skivans ekrar när det är dags att byta. Jag har i de flesta fall filat ned upphöjningen och kört någon månad till.
Prisskillnaden har alltid varit obefintlig så därför har jag kört original som jag vet är bra. Bl.a. EBC har iaf. tidigare gjort en hel del usla belägg där själva friktionsmaterialet separerat från metallen.
Jag skulle inte tveka att använda icke-original p.g.a. garantiskäl, skickar man in bromsen på garantiåtgärd (inte så troligt när det gäller Magura) får man väl se till att plocka ur beläggen innan...
Här har jag främst köpt mina belägg samtidigt som jag beställt annat: http://www.bike-discount.de/shop/m49/k610/magura.html?od=&ft=1
För länge sedan gjorde jag en uträkning om kostnaden mellan V-broms och skivbroms, v-broms är billigare i inköp men betydligt dyrare i drift. På något år har v-bromsarna blivit en mycket dyrare och mer omständig lösning, i vilket fall om man cyklar året runt. Främst för att man får byta belägg oftare och att fälgen slits och måste bytas.
PS: På den tiden jag körde V-broms var Shimanos egna belägg skit, de samlade på sig alu-bitar från fälgen på nolltid och gnisslade som bara den. Avid hade bra belägg.
Kan det vara som med bilar....de är tillverkade i samma fabrik(inta alla dock), men skall det vara magurastämpel på dom så kostar det!
Någon osm vet hur man slipper skrikande Clara bromsar. De behöver luftas en eller två ggr/säsong med samt att jag tycker de är rätt sega på att dra tillbaka oken efter bromsning(slappa handtag). Ingen höjdare.
Har bytt bromsbelägg. Även prövat att bränna dem med gaslåga
Rengjort skivan med alla upptänkliga specialmedel
Det enda som jag har kvar är ett rikta bromsoksörat något. Men det är ju alltid spännande i dural...not!
tacksam för svar
R
Någon osm vet hur man slipper skrikande Clara bromsar. De behöver luftas en eller två ggr/säsong med samt att jag tycker de är rätt sega på att dra tillbaka oken efter bromsning(slappa handtag). Ingen höjdare.
Har bytt bromsbelägg. Även prövat att bränna dem med gaslåga
Rengjort skivan med alla upptänkliga specialmedel
Det enda som jag har kvar är ett rikta bromsoksörat något. Men det är ju alltid spännande i dural...not!
tacksam för svar
R
Magura original har alltid kostat ungefär samma som kopior, ser ingen ekonomisk vinst med att köpa endera.
Skrikande bromsar beror oftast på att oken inte sitter helt rakt över skivan.
Har du Post Mount-fäste på oken är detta lätt, lossa skruvarna, nyp åt bromsen och dra fast skruvarna igen. Enklast att dra skruvarna lite åt gången så man inte drar oket snett igen.
Post Mount har skruvarna vinkelrät mot navaxeln medan IS har dem parallellt: http://www.pricepoint.com/images/TECH_pages/TECH_Disk_tab_type.jpg
Har du IS-fäste måste man mickla med shims (tunna brickor) för att flytta oket i förhållande till ramen. I värsta fall är fästena sneda och behöver fräsas, finns speciella verktyg för det men de är rätt dyra så billigare att gå till en vettig cykelhandlare och låta dem göra det åt dig.
Men somliga modeller är skrikigare än andra. Stora skivor låter mer, är det blött på skivan låter det nästan alltid.
Bästa rengöringsmedlet för bromsskivor sägs vara isopropylakohol från Apoteket, själv kör jag med CRC Brääkleen som finns i MC-butiker, en del mackar och liknande.
Datablad som PDF: http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8 BRAKLEEN.PDF
T-röd och annat lämnar en hinna efter sig och försämrar bromsegenskaperna.
Skrikande bromsar beror oftast på att oken inte sitter helt rakt över skivan.
Har du Post Mount-fäste på oken är detta lätt, lossa skruvarna, nyp åt bromsen och dra fast skruvarna igen. Enklast att dra skruvarna lite åt gången så man inte drar oket snett igen.
Post Mount har skruvarna vinkelrät mot navaxeln medan IS har dem parallellt: http://www.pricepoint.com/images/TECH_pages/TECH_Disk_tab_type.jpg
Har du IS-fäste måste man mickla med shims (tunna brickor) för att flytta oket i förhållande till ramen. I värsta fall är fästena sneda och behöver fräsas, finns speciella verktyg för det men de är rätt dyra så billigare att gå till en vettig cykelhandlare och låta dem göra det åt dig.
Men somliga modeller är skrikigare än andra. Stora skivor låter mer, är det blött på skivan låter det nästan alltid.
Bästa rengöringsmedlet för bromsskivor sägs vara isopropylakohol från Apoteket, själv kör jag med CRC Brääkleen som finns i MC-butiker, en del mackar och liknande.
Datablad som PDF: http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8 BRAKLEEN.PDF
T-röd och annat lämnar en hinna efter sig och försämrar bromsegenskaperna.
Har du Post Mount-fäste på oken är detta lätt, lossa skruvarna, nyp åt bromsen och dra fast skruvarna igen. Enklast att dra skruvarna lite åt gången så man inte drar oket snett igen.
Post Mount har skruvarna vinkelrät mot navaxeln medan IS har dem parallellt: http://www.pricepoint.com/images/TECH_pages/TECH_Disk_tab_type.jpg
Tack det var ett bra råd. På min cykel med stel stålframgaffel så var det "post mount" stuk även om cykeln levererades med skivbromsfäste från början. Det är tom dubbla uppsättningar skruvar i fästet både parallella med navaxeln och parallella med skivplanet.
Thure
Bilagor
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Turistbolag: Cyklister behöver lära sig fjällvett. | Mountainbike | 8 | ||
Cykeldatorn nollställer sig | Mountainbike | 16 | ||
Cannondale begärde sig i § 11 konkurs igår | Mountainbike | 18 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg