lock out

hej. Har en gammal Kona blast från 2003 som jag just servat lite och jag är lite sugen på att skaffa en lock out gaffel till den. hellst en man kan manövrera från styret men antar att de är för dyra. Vad kan man få för 2000-3500kr. och är de tillräckligt bra? Sitter en marzocci bomber på idag. Jag är ju ingen raket direkt men tänkte att efterssom jag gillar att klättra och vill kunna dra på på asfalt oder vintermånaderna med min mtb så skulle en låsbar gaffel kanske vara bra att ha

Kör själv med denna på min hard tail:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=ROCK703&avd=10

100mm slag räcker för mig iaf, men då körs iofs inge downhill med denna cykel/gaffel.
Har för mig att "Bomern" har lite längre slaglängd va? eller minns jag fel?!

Men den funkar kanon om du bara kör stigar,väg och lite mindre hopp. Har manuell lock out funktion, och ställbart tryck. Båda reglagen sitter på gaffeln. Har även haft föregångaren "Dart 2", funkade fint åx å...Skulle däremot kanske inte köra downhill med denna.

//MD

blev en sådan här

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/rock-shox-tora-318-solo-100mm-poploc.html

antagligen inte det smartaste valet men den verkade klara mer än vad jag behöver och var inte
överjävligt dyr

blev lite villrådig när ingen jag frågade i de butiker jag besökt ville ge något bra svar och ingen verkade veta något om de olika grejorna och själv har jag för dålig koll för att kunna läsa ut vad som är bra mot det som inte är så bra. Antar att det är samma sak som med allt annat man måste ha en jäkla tur för att hitta någon som faktiskt vet vad han snackar om och som faktiskt kan hjälpa till.

skall bli kul att se vad den går för.

Ang Lockout

Ledsen Siven men jag såg inte ditt inlägg förrän nu. Vill bara säga att detta med lockout är nog lite nyhetens behag. Efter ett tag brukar man strunta i alla inställningar för att det helt enkelt blir ett avbrott i koncentrationen och förstör den "rytm" som är så viktig när man kör i terrängen.
Osäker hur funktionen på den gaffel du köpt fungerar. Men som du skriver är det bara vid klättring och ev. sprints som lockout funktionen är användbar. Då föredrar jag nog Marzocchi som sänker gaffeln och ger en geometri bättre avpassad för kraftiga stigningar alt. landsväg.
Kör själv med en beg gaffel från -03 som jag nästan aldrig rör inställningarna på. Beror nog delvis på att jag skaffat olika cyklar för landsväg, touring och pendling:
http://www.cycle1st.co.uk/marzocchi1.htm
Delar dock ditt intryck av försäljarna. Nästan lika svårt att få vettiga svar när man skall köpa pulsmätare, gps eller...wingpaddlar! ;)

Nyhetens behag så är det med allt. Kan inte säga att jag använder min gps för mycket men de gånger den används är den guld värd. Så man vill inte vara utan. Jag vill kunna låsa för att dels är det en bit till närmsta terrängområde och dels så använder jag min mtb i stan under vintern.

Jo, då kan det vara skönt att låsa gaffeln! Men enligt förståsigpåarna förlorar man inte så mycket energi när gaffeln komprimeras. Det mesta får man tillbaks i returen. Tur är väl det då gaffelbenen annars skulle de bli väldigt varma och förstöra olja/packningar osv!

jag har lockout på min gaffel och har aldrig tyckt att den är särskilt nödvändig, provat lägga i den när man åkt på assfalt å så men inte märker jag nån skillnad, cykeln gungar nog icke så med olåst gaffel,
har inte riktigt förstått användsningområdet för den än

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
balo Lock-out manitou Mountainbike 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg