lobba för viktangivelser

Vore fint om våra friluftsbutikskedjor,nätbutiker mfl satte ut viktangivelse på sina produkter,samt att en våg borde finnas att tillgå i varje butik.
Nåt att trycka på om som konsument.
Teori eller rent förnuft:
Vikten på produkten blir ju allt mer avgörande ju fler som aktivt väljer att packa lätt,efterfrågan på lättare grejer blir följdakligen större och motsvarande tunga produkt mindre attraktiv=producenterna styr produktionen till lättare alternativ.

Visst är det bra med viktangivelse men jag ser också gärna vågar i affären.

Teori och praktik är ju inte alltid samma...

Ska kommaihåg att säga till om det nästa gång.

/erik

Vi hade ett inlägg från Tranan nyligen, som varit på Naturkompaniet i Gbg (om jag minns rätt) och fått se en bra imitation av en fågelholk när hon frågade efter en våg.

Skulle vi helt enkelt inte med förenade krafter kunna göra en liten studie i frågan. De som har ärende till någon av landets friluftsbutiker de närmaste dagarna kan väl fråga om det finns en våg ifall man skulle vilja väga olika prylar. Och kanske precisionen på vågen också.

Skriv sedan en rad här och berätta om vilken butik det var och om de hade våg eller inte.

Jörgen

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Vi hade ett inlägg från Tranan nyligen, som varit på Naturkompaniet i Gbg (om jag minns rätt) och fått se en bra imitation av en fågelholk när hon frågade efter en våg.

Skulle vi helt enkelt inte med förenade krafter kunna göra en liten studie i frågan. De som har ärende till någon av landets friluftsbutiker de närmaste dagarna kan väl fråga om det finns en våg ifall man skulle vilja väga olika prylar. Och kanske precisionen på vågen också.

Skriv sedan en rad här och berätta om vilken butik det var och om de hade våg eller inte.

Jörgen

Kan kanske bli en guldstjärne-/svart-lista på någon hemsida med tiden. :)

Mvh
Peter

I.o.f.s. ingen dagsaktuell information, men Naturkompaniet på Hantverkargatan i Stockholm hade i alla fall en våg tidigare. T.o.m. ute i butiken för fri användning! Modell gammal postvåg, dock digial.

/Niklas

Varning för onödigt lång utvikning. Sammanfattning: Getout - stjärna för våg.

Var på Fair enough och testade Haglöfs LIM45 och Osprey Tallon 44 i helgen. Båda passade mina behov för ensamvandring, gällde bara att bestämma sig för vilken. Så långt var allt bra. Sen blev det mentalt jobbigare. :)

Råkade passera utförsäljningshörnan (som för övrigt gärna fått vara mer innehållsrik) och noterade att de hade ca 30% rabatt på en ryggsäck som på pappret passar mina icke-ensam-vandringar. Den här säcken är egentligen borttagen från min lista pga tokhög egenvikt men närmare granskning visade på lättningspotential...

Bad att få väga säcken i leveransskick och separat vägning av regnskydd, poncho, topplock och extraväskan på fronten - "inga problem, följ med här bara" - viktminskning med mer än 900g utan att använda saxen!!

Åkte alltså till mässan för att köpa en säck i 45-litersstorleken och åkte därifrån med en Troja 45, förlåt 95 ska det vara. Ska trimmas ytterliggare och rapporterar om det intresserar någon. Hehe, inte så troligt kanske med tanke på att vi befinner oss i Lättpackningsdelen.

Jag var på shoppingresa till Stockholm för en dryg vecka sedan. På Playground hade dom en fjädervåg som gick 0- 50 kg. Varför vågen hänger där, begriper jag i ärlighetens namn inte.

Möjligen duger vågen till se skillnaden i vikt (massa) på något som väger 5 kg, från något som väger 8 kg.

Per Brune

Man kanske ska ta och plocka fram en europastandard på vågar också? Kanske en "EN" märkning som finns på sovsäckar....... Så att det verkligen går att jämföra ordentligt.
Det kan säkert skilja sig några gram mellan olika typer av vågar.....

(med en touch av sarkasm)

Brune; sa:
..På Playground hade dom en fjädervåg som gick 0- 50 kg. Varför vågen hänger där, begriper jag i ärlighetens namn inte...
Inte så konstigt, det är för att de som köpt på sig ett komplett ”fjällvandringsset” -enligt butikens rekommendationer- skall se att det visst är möjligt att packa mindre än 35 kg för två veckors vandring.

*Bara lite skämtsamt ironisk*

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg