Ljus i mörkret

Hej hej,
har kommit underfund med att min Petzl Tikka-pannlampa inte riktigt klarar av att ge tillräckligt med ljus när jag är ute och springer i mörkret. Måste alltså skaffa en ny pannlampa innan det är dags för säsongens tävlingar. Lampan ska kunna fästas på hjälm, ge tillfredsställande ljus i becksvart mörker och vara energisnål. Givetvis ska den också väga minimalt.

Vem kan hjälpa mig??????

MVH,
Petra

Duo Belt

Hej Petra!

Jag har spanat in en lampa från samma leverantör som du själv valt, nämligen en Petzl Duo Belt. Har tyvärr ingen sån själv än, men den verkar super! Den har två olika lampor för att kunna variera ljusstyrka och livslängd. Plus att den är vattensäker...

Vikt: 140 g på huvudet (som namnet antyder får du ha batterierna i en ficka på ett bälte eller liknande, hoppas det är OK - annars finns Duo i en modell där man har batterierna på huvudet också)

Ljus: 100 m med halogen, med den inbyggda minilampan blir det 20 m

Batteritid: 4,5 tim med den kraftigare lampan och uppladdningsbara batterier, 9 tim med engångs-

Hjälm: I en friluftsbutik såg jag några små spännen (från just Petzl tror jag) man kan köpa och sätta runtom på hjälmen där man kan haka i lampans huvudband. Verkar funka...

Priset är också överkomligt tycker jag, 700-800 har jag för mig...

Lycka till i lampvalet och hör gärna av dig och berätta vad du valde och om du blev nöjd.

Hälsningar,
# Magnus

PS (Data från petzl.com.)
[Ändrat av mgullo 2002-03-18 kl 10:37]

Mila

Om du är beredd att satsa lite pengar köp en Mila-lampa med uppladdningsbart batteri.Har haft min (kommer inte ihåg modellnamnet men en med stor reflektor med två lampor 10/20 W och jätteskönt pannband som verkligen sitter fast) och är kanonnöjd med den---så mycket ljus så när man kör cykel i totalmörker kan man stå på för fullt i nerförsbackarna.
http://www.mila.nu
hadet
Björn O

Tävling?

Vad ska du tävla i? Nattorientering? Köp en orienteringslampa i såfall. Annars är du nog chanslös. Sele till batteriet behövs också.

Jag var ute och kutade med min Petzl Zoom (halogen) tillsammans med två orienterartjejer som hade riktiga lampor. Kan bara säga en sak: grottlampor ska vara i grottor.

Multisport

Vandrare; sa:
Vad ska du tävla i? Nattorientering?

Min ambition är att delta i ett par multisporttävlingar denna säsong. Pannlampan ska kunna fästas på cykelhjälmen under MTB-cykling (så ett snabbfäste för hjälm bör finnas). Den ska också sitta bra på huvudet vid terränglöpning/orientering liksom vid kajakpaddling.

Någon skrev om en Mila-lampa med uppladdningsbara batterier. Vad kostar den? Hittade inga prisuppgifter på deras sida. Var får man tag i Milas pannlampor?

MVH,
Petra

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Mörk display i starkt UV-ljus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg