Ljus i mörkret

Hej hej,
har kommit underfund med att min Petzl Tikka-pannlampa inte riktigt klarar av att ge tillräckligt med ljus när jag är ute och springer i mörkret. Måste alltså skaffa en ny pannlampa innan det är dags för säsongens tävlingar. Lampan ska kunna fästas på hjälm, ge tillfredsställande ljus i becksvart mörker och vara energisnål. Givetvis ska den också väga minimalt.

Vem kan hjälpa mig??????

MVH,
Petra

Mitt tips.....

Antingen en riktigt träningslampa med halogen (orienteringslampa). Nackdel batteriet räcker max 4 tim.

Alt 2 Petzl nya 7 lampors LED lampa. Jag har inte testat men kompisar säger att den skall vara bra.

Starkt ljus

madir; sa:
Måste alltså skaffa en ny pannlampa innan det är dags för säsongens tävlingar.

Säsongens tävlingar? För mig är pannlampssäsongen precis slut...

Lampan ska kunna fästas på hjälm, ge tillfredsställande ljus i becksvart mörker och vara energisnål. Givetvis ska den också väga minimalt.

Lätt, energisnål och ljusstark. Hm. Svår kompromiss. Skall man färdas lite snabbare i mörker (springa, cykla, åka inlines) så behövs det ju lite kräm. Jag har tränat med en orienteringslampa Silva 478 i vinter. Byter man den svaga lampan från 10 till 5 w räcker ett stort batteri (8 Ah) i 9,5 timmar. 5 W halogen ger bra ljus, inga problem att springa på stigar o liknande. Dock är ett stort batteri tungt! Ett lättviktsbatteri på 4 Ah väger ca 275 g och då har man bra ljus i drygt 4 timmar.

Själva lampan Silva 478 är lätt, och går att fästa med kardborre på de flesta hjälmar. Jag skall skriva en recension när jag får tid och ork...

Länk till Silva:
http://www.silva.se

Peter

Njaaa

dragbjorn; sa:
Är det nån som har erfarenhet av Lupine Stuby Xtrem Beam..... http://www.globetrotter.de/de/htm_shop/detail.php3?artnr=jx-01-001
nästan 6000:- för en pannlampa!!!!
Är den värd sitt pris?

Hadet
Björn O (Glad i bra prylar)

[Ändrat av dragbjorn 2002-03-19 kl 15:00]

Eftersom den kostar 6000 kr så vågar man ju inte ta den med sig ut, inte när det är mörkt i alla fall. Men man kanske kan använda den inomhus när strömmen gått eller något?

Själva lampan väger ju normalt inte mycket, det som väger är batterierna. Det löser man genom att köra lättare batterier, t.ex. litium eller möjligen zink-luft (jag har för mig de sistnämnda är rätt lätta i alla fall). Vanliga alkaliska, NiCd och NiMH är VÄLDIGT tunga.

Jämför med batterier till mobiltelefoner och liknande. Dagens Litium-jon-batterier väger en bråkdel av "gårdagens" NiMH och har MYCKET större kapacitet.

Ska man ha så bra ljusutbyte som möjligt så är LED det enda som gäller. Halogen må ge starkare ljus, men de drar också MYCKET mer ström eftersom det mesta försvinner i värme. Problemet är att LED med stor ljusstyrka kostar MYCKET pengar. Halogen är billigare, men de är som sagt var sämre ur drifttidssynpunkt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg