Björn,
Jag har sedan ett par år ett par Soundtrap, och de fungerar väldigt bra till övningsskytte och möjligtvis till jakt där du tex sitter på ett pass och nyttjar synen mer än hörseln, och där tiden medger en högre förberedelsegrad.
Det negativa med dessa är att det är oerhört svårt att avgöra ljudriktningen, ngt som är av mycket hög betydelse vid all jakt, möjligen den ovan nämnda jakttypen i viss mån undantagen. Jakten är ju en mkt stor naturupplevelse, och det är synd att stänga ute mycket av det övriga hörselintrycket!
Det kan vara riktigt att det kan vara bra att det hörs när man jagar, men vem hör dig på fjället?
Jag anser att myndigheterna skall lätta på restriktionerna och låta oss ansvarsfulla jägare själva få råda över vår hälsa. Som du så riktigt skriver borde det vara en självklarhet att även de med god hörsel skulle kunna få använda dämpare. Annars är det ju som att endast tillåta bilbälte till de som redan krockat och skadat sig...
Debatten om att kriminella element skulle få tillgång till dämpare genom lättade restriktioner, anser jag vara bizarr. De kriminella bryr sig troligen inte om att skaffa en licens för sitt vapen, och redan idag kan de åka till X-land och köpa en helt utan licens!
Man kan tycka mycket i denna fråga, och jag skulle gärna vilja höra ngn som redan har en dämpare uttala sig och svara på min ursprungliga fråga.
Richard